Gær lugt
brevkassespørgsmål af
JJ
16 år
Hej. Jeg har på det sidste tænkt ved at mit udflåd lugter lidt. Det bedste jeg kan beskrive det som er gær. Er dette normalt? Det har en lidt gullig farve. Jeg har udflåd hver eneste dag. Jeg har ikke svie eller kløre i skeden. Hvad skyldere det?

Svar:
Kære JJ,
Det er helt normalt at have udflåd - også at det nogle gange ændrer sig gennem måneden.
Hvis man har en oplevelse af ubalance - eller tror man er ved at få svamp (grynet udflåd, meget af det, nogle gange svie), er det en rigtig god ide at få mælkesyrebakterier til at putte i skeden. De kan købes på apoteket , og de kan nemt vejlede dig. Fx en kapsel engang i mellem.
Desuden er det vigtigt at tisse af efter samleje, for at forebygge svamp og blærebetændelse :)
De bedste hilsener fra lægen