Nervøs for min interesse i seksuelt materiale på nettet
brevkassespørgsmål af
B
19 år
Hej. Der er lidt to ting: For det første er jeg på det seneste begyndt at finde nye sider at se porno på da jeg er blevet lidt træt af de nok mest populære sider man hører om, fx en side som ... (slettet af moderator). Men forleden dag fandt jeg denne her amatør video af en fyr (jeg er homoseksuel btw.) der onanerede og i titlen sagde noget med: "Twink (...)", et ord som jeg har hørt defineret som en person i de sene teenageår til start tyverne, men han så bare meget ung ud (pånær hans penis osv. den lignede ikke en under 18 så vidt jeg ved), men er bare blevet bange for om hvis nu han var og jeg så har set børnepornografi ved en fejltagelse... For det andet er jeg også begyndt godt at kunne lide at se på billeder på nettet og Instagram eller lignende af fyre iført undertøj og se på deres buler osv. men nogle gange kommer der også billeder af drenge under 18, det er ikke billeder med nogen seksuel posering som sådan, det er bare hverdagsbilleder af strandture, fodboldspillere, løbere osv. hvor man kan se deres buler og sådan. Er det ulovligt at kigge på? Bør jeg være nervøs for at blive retsforfulgt for at kigge på sådan noget, så længe de hverken poserer seksuelt eller har kønsdelene udenfor undertøjet men bare er til svømmestevne eller sådan noget?

Svar:
Hej B.
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på dine aktiviteter online og om det, du kigger på er okay eller om der er noget særligt, du skal være opmærksom på ift. loven.
Ud fra det du fortæller, så lyder det ikke til, at du skal være nervøs for at blive retsforfulgt eller lignende, eller at du har gjort noget forkert. Det lyder nemlig ikke til, at du bevidst har søgt efter seksuelt indhold med børn, men det kan ske, at man er uheldig og falde over ulovligt indhold med mindreårige. Det kan være svært at vide sig helt sikker på, om det er mindreårige, der i sådan nogle videoer, som du beskriver, men hvis du er i tvivl, kan man altid anmelde videoen til platformen, så de kan tage videoen ned, hvis det viser sig, at der er mindreårige i videoen, eller er ulovlige på anden vis. Hvis du falder over videoer, hvor der er seksuelt indhold med mindreårige, kan man også altid anmelde det til enten politiet her eller til Red Barnets Anmelddet.dk  hvor man kan lave anonyme anmeldelser. Den side finder du her.  Hvis du er i tvivl, er det vigtigt at du ikke gemmer videoen på din computer eller telefon, da du så muligvis vil være i besiddelse af seksuelt overgrebsmateriale med børn (det man før kaldte børneporno). I stedet er det godt at lave en anmeldelse, for at være på den sikre side, selvom du er i tvivl.
Det er helt naturligt at være nysgerrig og have lyst til at være undersøgende på det, man finder tiltrækkende, og ift. de billeder, som du beskriver du godt kan lide at kigge på, så lyder det meget uskyldigt, når det er billeder, hvor personerne ikke er nøgne eller der er seksuelle poseringer. Der hvor det ville være ulovligt og være det, man nu kalder seksuelt overgrebsmateriale med børn er, hvis det er mindreårige, der er nøgne eller delvist nøgne med seksuelle poseringer. Derudover vil det også være ulovligt, hvis det er personer over 18 år, der er nøgne, men ikke har givet deres samtykke til, at billederne ligger online, som oftest vil være tilfældet, eller hvis billedet på anden vis kan opleves som krænkende for personen på billedet.
Jeg håber, at mit svar vil kunne give dig lidt ro i sindet, og at du nu ved, hvad du kan gøre, hvis du er uheldig at støde på materiale online, der er ulovligt.
Mange hilsner
Pernille