Opsætning af klistremærker
brevkassespørgsmål af
Lukas
16 år
Hej cyberhuset,
Mig og mine venner har en instagram profil, hvor vi ligger nogle videoer op og sådan. Vi har så fået den geniale ide (mener vi selv), om at købe en masse klistremærker, som vi vi dele ud til venner og fester og sådan, både for at få spredt ordet om os og bare fordi det kunne være sjovt, men vi er lidt i tvivl om vi kan komme i problemer, eller ligende, hvis folk begynder at sætte dem op på fx togstationer og sådan, selvom det  ikke er os der har gjort det. Fordi det er jo os der har lavet dem, det er vores profil der er på klistremærket, men det er ikke os der har udført handlingen.

Svar:
Hej Lukas,
Fedt med jeres egen Instagram profil. Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og godt at du lige vil høre om reglerne inden I gør noget, som måske kan få jer i problemer.
Overordnet kan jeg sige, at opsætning af klistermærker er på lige linje med graffiti, og derfor ulovligt i det offentlige rum, altså på lygtepæle, bygninger, togstationer og lignende. Dog er der rigtig mange, som gør det alligevel, og der er ikke umiddelbart nogen, der er blevet straffet for opsætning af klistermærker, da det kan være svært at sige præcis, hvem der har sat de enkelte mærker op. Dog er flere organisationer blevet bedt om at fjerne deres klistermærker igen af kommunen. Som du skriver, er det ikke jer der sætter dem op, men det er jeres profilnavn der reklameres for, så I kan også risikere at blive bedt om at tage dem ned. Hvis man er over den kriminelle lavalder (15 år), kan der gives bøder og i meget alvorlige tilfælde fængselsstraf, men som sagt er der ikke noget der tyder på, at det er sket på grund af klistermærker.
Jeg synes, at I skal prøve at tænke over en anden måde at reklamere for jeres profil og indhold på for at være på den sikre side. Facebook er et stort netværk og fungerer som en online opslagstavle, og I kan bede jeres venner om at dele et link. Ellers kan I også lave noget materiale som ikke skal klistres op, det kan være små kort lidt a la visitkort, som I kan dele ud. Der er ofte opslagstavler på skoler/uddannelsesinstitutioner, som alle kan benytte og eller lyder det til, at I har mange gode idéer, så I kan sikkert også selv komme i tanke om andre måder at gøre det på.
Held og lykke herfra,
Jeanette