Opmærksomheds krævende veninder
brevkassespørgsmål af
Frederikke
17 år
Hey Hvordan færdes jeg i en venindegruppe på 7 med to meget opmærksomhedskrævende piger. Det er min gymnasie klasses piger jeg snakker om. Vi er en super god gruppe sammen men jeg føler slet ikke jeg er mig sammen med dem. Jeg føler hver gang jeg er mig, som en lidt hyper person der ikke kan side stille, for jeg taget alt opmærksomheden væk igen. Ik misforstå mig som om det en kamp om opmærksomhed, er da bare træt af ikke at kunne være mig. Jeg føler hver gang jeg har noget at byde ind med bliver det på en måde nedgjort af de her to piger. Jeg føler jeg er så stille i min klasse men det er jo slet ikke mig. Du ved når man bliver kommenteret så meget på så bliver man bare træt. Det btw heller ikke fordi de holder mig udenfor eller ikke kan lide mig vi har det virklig godt. Ved bare slet ikke hvordan jeg kan færdes omkring dem.

Svar:
Hej Frederikke
Tusind tak for dit spørgsmål. At finde ud af venskaber og veninder kan være virkelig svært, så det er så dejligt, at du spørger om hjælp.
Ud fra dit spørgsmål, forstår jeg situationen som, at du har 7 veninder, som du er glad for at være omkring, men 2 af dem giver dig ikke den plads og tid til at være dig selv. Det betyder, at du føler, at du er nødt til at skjule dig selv og blive en stille pige, og det er du ked af. Ud fra dette, vil jeg forsøge at give dig nogle råd til at håndtere situationen. Skulle jeg helt have misforstået situationen, så er det helt fint at skrive igen. Så prøver vi en gang til.
Mit første og bedste råd er at tale med dem. Fortæl dem, hvordan du føler omkring det, de gør, og hvad det gør ved dig. Derefter kan du efterspørge måder, som du kunne ønske, de opførte sig på. Du skal selvfølgelig forvente, at de også efterspørger, at du ændrer dig. Det er helt naturligt. Vær åben med dine følelser og tanker, men prøv at undgå at pege fingre af dem.
Mit andet råd er at prøve at tale med de andre veninder i gruppen og høre deres oplevelse af situationen. Især hvis nogle har kendt dig fra før du ændrede dig. De kender dine veninder bedre end os herinde på Cyberhus, og de kan muligvis give nogle helt konkrete råd til hvordan du skal starte snakken med de to.
Hej håber du kan bruge rådene!
Bedste hilsner
Frida fra Cyberhus