Bliver jeg bidt af mider eller andet??
brevkassespørgsmål af
L
18 år
Hej!!
Det er måske et lidt mærkeligt spørgsmål, men jeg har virkelig brug for noget hjælp og ved ikke rigtigt hvor jeg ellers kan finde svar. Problemet er at jeg har haft det virkelig svært hjemme hos min mor som desværre drikker for meget efter min stedfar forlod hende denne sommer. Jeg går selv til psykolog og har virkelig gjort alt for at hjælpe min mor og for at hun også skulle snakke med nogen, men hun nægter at se problemet og det er gået meget ud over mig. Jeg har derfor valgt (for nu cirka 2 uger siden) at flytte midlertidigt hjem til en veninde, som også har det ret svært, men vi støtter hinanden så godt vi nu kan. Min veninde som jeg nu bor hos har et meget beskidt hjem, der dengang jeg flyttede ind næsten lignende et hjem fra "de ekstreme samlere" som er et TV program med folk der lever i en masse skidt og rod og ikke vil skille sig af med sine ting. Der var altså skidt og rod over det hele, lag af støv og skidt over alt og tøj flydende alle vegne, rådne madrester og skidt udefra på gulvet (blade, jord osv.). Ikke bare ungdoms-rod, for jeg roder også selv: det her var virkelig ekstremt. Jeg har hjulpet min veninde med at rydde op og gøre rent når jeg havde tid i starten, men der mangler stadig rigtig meget. Jeg har på fornemmelsen at min veninde snyder om hvordan og hvornår hun gør rent, for jeg kan se at selv når hun har sagt at hun har gjort rent og vasket sengetøj og støvsuget, så er der stadig meget beskidt og lugter grimt i hele lejligheden. Jeg er overhovedet ikke sart, så jeg har egentligt ikke haft det største problem med at leve i rodet. Men på det seneste er jeg begyndt at opleve noget virkelig ubehageligt, og det er her mit spørgsmål kommer. Når jeg ligger mig til at sove  (jeg ligger på en sovesofa) synes jeg at jeg kan mærke noget, der stikker rundt omkring på min krop. Det føles som om, det kribler og pludselig kan der komme en ubehagelig men ikke særlig smertefuld/tydelig følelse af at noget stikker mig. Det er over alt på kroppen og kommer og går. Det kan være på lår, i skidtet, i hovedbunden, under armene, ja, virkelig alle vegne. Men der er slet ingenting at se. Det er kun når jeg ligger på sovesofaen at jeg mærker det, ikke når jeg går rundt i lejligheden. Måske er det mig der er noget galt med, men jeg har en eller anden fornemmelse af, at der er noget, fx husstøvmider eller andre bittesmå levende væsener, som jeg ikke kan se, der kravler på mig og bider mig. Kan det virkelig være rigtigt?
Mvh. L.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver.
Jeg kan forstå, at har har meget at se til, og der er nogle kedelige omstændigheder på din hjemmefront som har gjort, at du midlertidigt er flyttet hjem til en veninde. Jeg kan forstå, at din venindes hjem er meget beskidt, og du er bekymret for om du bliver bidt af nogle væsener/små dyr, når du ligger og sover i hendes sovesofa.
For det første vil jeg sige, at det du beskriver lyder helt ufarligt. Umiddelbart lyder det ret usandsynligt, at det skulle være dyr/væsener/mider som bider/stikker dig, idet det ville efterlade mærker på din krop. Måske det er mere sandsynligt, at følelsen kommer fordi du har meget om ørerne for tiden, og du måske har det ubehageligt med at der er så beskidt og rodet i din venindes hjem? Det kunne være at det hjalp at tale med din veninde om dine oplevelser, så hun kunne forstå vigtigheden af bedre rengøring. Det ville nok få dig til at føle dig bedre tilpas hjemme hos hende, også når du skal sove. Der er også den mulighed, at det er materialet i sovesofaen eller sengetøjet som kradser mod din hud, eller du er allergisk over for det (dog ikke en voldsom allergisk reaktion, da det også ville give dig udslæt på kroppen). I så fald kunne det være en god idé at prøve at sove et andet sted for at se, om det afhjælper problemet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner
Emilie
Læge