ondt i brystet
brevkassespørgsmål af
emma
12 år
hej cb
jeg er en pige på 12 har meget ondt i mit ene bryst (brystvorte) jeg har haft det fra klokken 10 formiddag og jeg har det stadig. når jeg predser på brystet er det meget ømt/gør det ondt. det irriterer mig rigtig meget. jeg kom meget tidligt i puperteten og fik min første menstruation da jeg var 11, har ikke ligefrem små bryster (ved ikke om det har noget at gøre med at  jeg er meget høj 174 eller 175) please hjælp! tak på forhånd!

Svar:
Kære Emma
Tak for dit spørgsmål.
det er meget normalt at have ømme bryster og brustvorter når man er i puberteten. Ofte er det noget der går over af sig selv, men hvis det varer ved synes jeg du skal tale med dine forældre og få en tid hos din læge, så de kan kigge nærmere på det. hvis du bliver rød, varm og hævet omkring det ømme sted, kan det tyde på en betændelsestilstand i huden eller brudtværet, men det er igen også meget sjældent hos helt unge piger/kvinder.
Nu er det jo en del dage siden du skrev, så jeg håber smerterne har aftaget igen. Ellers, håber jeg du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner,
Line, Cyberhus.