Celleskrab
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej cyberhus På det seneste har der været en del snak om livmoderhalskræft og celleskrab, så jeg har et spørgsmål. Jeg er blevet indkaldt en enkel gang men valgte ikke at få taget celleskrabet mest fordi jeg ikke rigtig kan finde svar på om det er lige så vigtigt hvis man aldrig har haft sin seksuelle debut og i mit tilfælde har jeg heller ingen gang kysset nogen. Jeg har heller aldrig puttet noget derop ingen gang en tampon.. Ud fra hvad jeg kan finde på internettet bliver man smittet med hpv hvis man er sammen med andre, så hvad er risikoen for sådan en som mig? Der mangler virkelig information for sådan en som mig i forhold til det her emne. Det værd at nævne, at jeg ikke har fået hpv vaccinen men det er noget, jeg stærkt overvejet har bare ikke haft pengene til det.

Svar:
Hej Anonym
Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Det er et meget relevant spørgsmål, og du har nok ret i at der ikke er helt så meget information om det er nødvendigt når man endnu er jomfru.
Hpv er en seksualoverført sygdom, altså ved hud mod hud kontakt også.
Jeg vil altid anbefale kvinder at tage imod vaccinen og at få lavet rutine celleskadende.
Men jeg tænker dog ikke du skal være bekymret på nuværende tidspunkt, når du endnu ikke har haft seksualpartnere.
Jeg håber det gav lidt svar på dit spørgsmål,
mvh læge Julie b