Ondt efter min første gang
brevkassespørgsmål af
Pige på 16 år
16 år
Hejsa.
Jeg har haft sex for første gang Igår og jeg oplever at jeg har ondt i mit underliv. Jeg er bange for at der er noget galt eller om det bare er helt normalt.
Vi brugte kondom og jeg havde ikke ondt da vi havde sex, det kom først efter. Jeg var nu haft smerter i over et døgn og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Er det normalt eller er der noget galt? Hvis der er noget galt, hvad kan det så være?
Tak på forhånd:)

Svar:
Kære 16-årige pige.
Tak for dit spørgsmål. Det lyder til, at din første gang var en god oplevelse, og godt at høre, I passede på hinanden og brugte kondom.
Men det er da træls, at du nu har ondt her dagen efter. Sådan er det ikke meningen, at det skal være.
omvendt så er det meget sjældent, at man kan få en skade på sit underliv, når man har sex. Og det er heller ikke så tit, at sygdomme i underlivet viser sig på den måde, du beskriver.
Når det først er begyndt at gøre ondt bagefter, så er jeg ikke så bekymret. Vent lidt og se om det går over.
Hvis det stadig gør meget ondt efter 4 dage, så synes jeg du skal undersøges hos din læge. Hvis det går væk, men kommer igen næste gang, du har sex, så synes jeg også, du skal til læge.
Mvh Anne