Mine bryster passer ikke til min krop
brevkassespørgsmål af
Den usikre pige
13 år
Jeg er en utrolig spinkel pige men samtidig er mine bryster blevet megameget udviklet. Jeg synes selv jeg har altfor spinkel en krop til de store bryster og føler jeg er skruet helt forkert sammen. Jeg ville meget heller have små bryster der passede til min magre krop. Jeg får mange roser fra de andre piger. De siger jeg har sygt flotte bryster og de misunder mig og de vil rigtig gerne sove med mig. Jeg er virklig glad for de andre pigers ros og opbakning og glad for at de kan lide min krop og vil sove med mig. Men jeg har selv megasvært ved selv og akcepterer den. Føler den ser forkert ud. Hvordan kan jeg blive bedre til og lytte til de andre piger og elske min krop i stedet for og hade den?

Svar:
Kære du,
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes, det er utroligt modigt af dig at dele dine følelser og tanker omkring din krop. Det er helt normalt at have blandede følelser om sin krop, især når man er i din alder, hvor der sker så mange forandringer med kroppen.
Jeg vil gerne minde dig om, at du er smuk, præcis som du er. Det kan være svært at se det selv nogle gange, men det er tydeligt, at de andre piger omkring dig ser noget helt fantastisk i dig. Deres komplimenter og støtte er et bevis på, at du er noget særligt, som de beundrer.
Jeg forstår, at du føler, din krop ser forkert ud, og at du gerne ville have små bryster, der passer bedre til din spinkle krop. Men det er vigtigt at huske, at alle kroppe er forskellige, og det er det, der gør os unikke og specielle. Din krop er din egen, og den er perfekt på sin egen måde. Det kan tage tid at lære at elske og acceptere den, men du er allerede på rette vej ved at tale om dine svære følelser omkring din krop og søger støtte.
Det kan lyde skørt, men en måde at lære at elske sin krop på kan være at lave spejløvelser. Dem kan du lave hver morgen og aften eller når det passer ind i din dagligdag. Du står foran spejlet og siger mindst tre positive ting om din krop. Det kan eksempelvis være noget lignende: "Mine bryster er smukke," "Jeg elsker min unikke kropsform," "Jeg ser stærk og sund ud," eller "Jeg er smuk." Brug mindst to minutter på dette, og prøv at gøre det til en fast rutine.
En anden måde kan være at skrive en taknemmelighedsdagbog. Hver aften kan du skrive tre ting, du er taknemmelig for ved din krop i en dagbog. Det kan være komplimenter, du har fået fra andre, eller noget positivt, du selv har lagt mærke til. Prøv at bruge 5-10 minutter på det. Det kan hjælpe dig med at fokusere på de gode ting ved din krop.
Du er stærk og modig, og det at du ønsker at arbejde på at elske din krop, viser, hvor fantastisk du er. Tag små skridt hver dag mod selvaccept, og vær tålmodig med dig selv. Du fortjener at føle dig glad og selvsikker i din egen krop.
Med venlig hilsen
Camilla