Nervøs for gymnasiet

brevkassespørgsmål

Nervøs for gymnasiet

brevkassespørgsmål af
anoxx
15 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg er allerede begyndt at tænke på gymnasier efter 9.klasse. Jeg er nervøs for hvordan gymnasiet kommer til at blive.  Jeg hører tit hvordan omvæltningen fra folkeskole til gymnasie skulle være hårdt fagligt. Er nervøs for jeg vil få det sværre i fagene, og mit karakterblad vil falde. I min skole får vi sjælendt afleveringer for, og da jeg ikke vil kunne finde mit stræke og svage punkt, er jeg bange for at jeg vil klare mig dårligt. Dermed, flytter jeg til en ny by, hvor jeg ingen kender. Jeg er nervøs, både fagligt og socialt.  Jeg er bange for jeg ikke vil kunne følge med i timerne, og stresse helt vildt på grund af afleveringerne. Har i måske nogle tips, til hvordan gymnasiet fungere? Starter på STX gymnasie

Svar:

Hej

Tak for dit brev. Du er sikkert ikke ene om at tænke en del på, hvad der vil ske efter 9. Klasse. Når du skriver til brevkassen her, allerede et halvt år før end alt det nye overhovedet begynder, er det vel både fordi du gerne vil dele alt det som du er er nervøs over, og fordi du virkelig gerne vil gøre hvad du kan. Godt udgangspunkt!

Med andre ord forsøger du at forberede dig på fremtiden, og det synes jeg er vældig flot at du sætter ord på allerede nu. Du gerne vil vide, hvad der venter dig i gymnasiet. Det der med at ville have styr på alting på forhånd, og i det hele taget at være i god tid med tingene, det er en fin evne at have. Andre tager ting mere som de kommer, og finder ud af ting undervejs. Det kan være at man derfor bekymrer sig mindre. For dig handler det om at du kan lære at vende din nervøsitet om, så den langt hen ad vejen vil komme dig til gode !

Nervøsitet

Det der med nervøsitet, det kan være godt, så længe det ikke tager helt overhånd. Den mekanisme der går i gang i kroppen, når man skal yde en præstation, fx. Sportsligt, den sætter kroppen og hjernen i gang ved at pumpe adrenalin rundt. Der er forskel på om man i en presset situation føler sig nervøs, eller om man konstant går rundt og føler sig presset, om måske ikke trives med en hverdag som studerende. Derfor er det ok at sige til sig selv, nu giver jeg det et halvt år, eksempelvis, og ser så på om jeg vil det fremover. I gymnasiet er man det ene øje i gang med mange lektier og opgaver, det andet øjeblik hygger man sig med sine medstuderende. Der er indimellem pres på, og det kan man netop øve sig i at takle, på den måde lærer man også sig selv bedre at kende.

Fagligt

Bogen “Studievaner på STX” (2017) af Lise Ludvigsen er et bud på hvad du kan læse i, det er nemlig en studiehåndbog for alle tre år, som du kan låne eller købe. Der findes sikkert også andre udmærkede bøger. I studiehåndbogen kan du få viden om alle de ting, som du skal lære om de næste 3 år. Det kan se ud som en stor mundfuld. Tre år er lang tid i din alder, for du udvikler dig meget og bliver bedre til at lære efterhånden. Studiehåndbogen kan give dig et indblik i tingene, og du vil bedre kunne stille relevante spørgsmål til dine undervisere og andre. Måske vil du også kunne give dine kommende medstuderende nogle relevante svar. Tal eventuelt med bibliotekaren på et skole- eller folkebibliotek, om de kan købe den hjem, hvis den ikke findes allerede.

Læs også på STX-hjemmesiden, eller tag selv kontakt til studievejlederen her i foråret. Hør om der er infomøder, rundvisninger, eller hvad der nu er mulighed for, inden du begynder. Allerede nu kan du godt begynde og tænke over hvad dine bedste fag er, og hvad du interesserer dig mest for. Efter et halvt år skal du vælge studieretning, og så vil du selv kunne sætte præg på om du skal have nogle fag i et, to eller tre år.

Du skriver at du har svært ved at kunne se dine egne stærke og svage punkter. Da du er i gang med 9. Klasse kan du stadig forsøge at få så meget ud af skoleåret, som du kan. Det er helt i orden at spørge din lærer om, hvad du kan gøre bedre. Gerne allerede mens du er ved at skrive en opgave, eller lave en aflevering, så du får mulighed med det samme for at gøre det bedst muligt. Som du skriver vil der ganske givet være et højere fagligt niveau på STX, men det kan du prøve at se som noget der trækker dig op!

Socialt

Hvis du er god til at planlægge frem i tid, kan du passe på at lektierne ikke hober sig op. Det er en balancegang at lære sig selv og afslutte ting, uden hverken at bruge for meget eller for lidt tid på dem. Sådan får du også tid til at prioriterer de sociale ting højt. Da du er nødt til at flytte for at gå på STX, er det vigtigt at du har en god hverdag, hvor du end kommer til at bo. Forandring kan man nogen gange frygte, og nogle gange er det en fryd. Det er tidligt at du flytter hjemmefra, men forhåbentlig kan du komme hjem indimellem. Du vil møde mange nye mennesker og få nye venner. Måske kender du andre der skal gå på det gymnasium, hvor du søger ind? Er der andre fra din klasse eller skole der skal gå der? Det kan være at du møder flere end du tror nu. Det bliver også spændende hvem du møder og bliver venner med. Tænk på at alle i en klasse er med til at gøre fællesskabet i klassen godt.

Du er også nysgerrig, lader de til, for du vil gerne ‘liige’ vide noget… Blive ved med det, og sørg for at få noget ud af tiden på dit gymnasium, både fagligt og socialt, når du kommer dertil. Det er vigtigt at turde være sig selv, og at tage ting som en udfordring. Husk at rose dig selv og nyde det indimellem! Du også kan stille dig selv åbne spørgsmål, og for eksempel tænke på: Hvad drømmer du om? Hvilke ønsker har du for din fremtid, hvad håber du på?

Jeg håber at du har truffet et godt valg om dit fremtidige gymnasium. Held og lykke!

Venlig hilsen Sara

Lilians billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål