Nervøs
brevkassespørgsmål af
Sofie
15 år
Hej Brevkasse.
Jeg har fået en kæreste, som er super sød. Vi har kysset og alt det, med ikke lavet noget mere seksuelt, som sex eller noget. Min pointe er jeg rigtig gerne vil have sex med ham, og han er også frisk på det.  Det ville være min første gang. Men jeg er rigtig nervøs for hvor ondt det vil gøre, eller om det vil bløde.

Svar:
Hej Sofie.
Hvor er det dejligt, at du har fået en kæreste, som du er glad for. Når man har lavet lidt forskellige ting sammen, som at kysse og røre ved hinanden, så er det også meget forståeligt, at man på et tidspunkt gerne vil gå skridtet videre og have sex sammen. Det at have sex sammen er for mange en rigtig stor ting, og derfor er det rigtig godt at høre, at I begge føler jer klar til det, for det er nemlig vigtigt, at det er noget, I begge gerne vil.
Det er meget naturligt at være nervøs for ens første gang, og særligt i forhold til om det gør ondt eller bløder. Som pige hører man ofte, at det kan gøre rigtig ondt, og at man som regel bløder, fordi ens jomfruhinde springer. Men det er ikke helt korrekt, fordi man som pige slet ikke har en jomfruhinde, der springer. Det er nemlig en skrøne. Det man i stedet har, er en slimhindefold, som sidder som en krans ved indgangen af skeden, og som bliver mere elastisk og fleksibel, når man kommer i puberteten. Man kan godt få rifter i den her slimhindefold under samleje, og det er det, der gør at nogle bløder. Men det kan man ligeså godt få første gang, som når man har haft sex mange gange. Når man får en rift i slimhindefolden, så skyldes det bl.a., at man er kommet til at spænde eller man ikke har været våd nok. Og når man er nervøs, så spænder man automatisk i kroppen, og det gør også, at det kan gøre ret ondt, når fyren trænger ind i en. Og da mange er nervøse under deres første gang, så er resultatet, at en del oplever at bløde og det gør ondt.
Så det behøver altså ikke at bløde eller gøre ondt første gang. Det afgørende er, om man kan slappe af og ikke spænde. Og det kan godt være lidt svært, for det er meget forståeligt, at man er spændt, når det er sådan en intim situation, og noget man ikke har prøvet før. Men netop derfor er det vigtigt, at I tager jer rigtig god tid, når I skal prøve første gang. Sørg for at have et langt forspil, og brug gerne glidecreme, hvis du er bange for, om du er våd nok. Det er i hvert fald en god måde at undgå at få rifter. Det er også en rigtig god idé at I taler om det inden. Både hvad I forventer, der skal ske, men også, hvis det nu bliver for meget eller det ikke er rart, at det så også er okay at stoppe igen, og så prøve en anden gang. Det kan nemlig give noget tryghed at have snakket det igennem, hvilket kan gøre, at du ubevidst spænder mindre.
Nu ved jeg ikke, om du bruger nogen form for prævention, men det er vigtigt, at I beskytter jer på den ene eller anden måde.
Jeg håber, at du og din kæreste får en god oplevelse med jeres første gang. Og husk du er altid velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere spørgsmål.
Mange hilsner Karoline