Klamydia
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej, jeg er testet positiv for klamydia og ved godt hvem jeg har fået det fra. Jeg har imellem tiden haft ubeskyttet sex med 2 andre som bare var et engangsknald. Jeg kender ikke ham den ene andet end ved navn og den anden har jeg ikke kontakt med. Skal jeg prøbe at opsøge dem eller skal jeg bare håbe de selv finder ud af det?

Svar:
Hej du
Tak for dit brevkassespørgsmål. Som udgangspunkt tænker jeg, at hvis du har mod på og mulighed for at opsøge dem, så kan det være en rigtigt god idé at gøre. Der er nemlig mange, som ikke oplever symptomer, når de er smittede med klamydia, og som derfor slet ikke opdager, at de er blevet smittet. Derfor kan det være en hjælp for dem, at du fortæller dem, at de kan være smittede, dels så de kan blive behandlet, og dels så de ikke smitter andre. Klamydia er heldigvis nemt at behandle, og behandlingen er hurtigt overstået i løbet af 7-10 dage.
Jeg ved ikke, om det er sådan du har det, men det at have en sexsygdom kan for mange være forbundet med skam. Jeg kan derfor godt forstå, hvis du føler, at det kan være lidt grænseoverskridende at skulle fortælle dem om det. Men der er ingen skam i at have eller have haft en sexsygdom. Klamydia er faktisk en af de mest almindelige sexsygdomme i Danmark, og hele 5 % af alle unge har klamydia. Men der er bare ikke særligt mange, som siger det højt.
At blive smittet med sexsygdomme er en risiko, som både du og din partner løber, når I har ubeskyttet sex, og ansvaret for at beskytte sig mod sexsygdomme er derfor lige så meget hans, som det er dit. Derfor tænker jeg også, at det heller ikke kan komme bag på dem, du har været sammen med, at der var en risiko for at blive smittet med en sexsygdom. Det er helt op til dig selv, om du nu vil begynde at bruge kondom, men det kan være, at du fremadrettet bør overveje det, så du ikke risikerer at stå i samme situation igen. Selvom nogle fyre umiddelbart kan give udtryk for, det er besværligt eller akavet at bruge kondom, så tror jeg, at der er tale om et fåtal. Jeg tror, at langt de fleste i stedet har respekt for, at man gerne vil beskytte sig selv og andre mod sexsygdomme.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner,
Marie