Må mine forældre tvinge mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa. Jeg er en pige på 16 år som virkelig har brug for hjælp. Jeg har snart været sammen med min kæreste i 1 år og jeg er utrolig glad for ham. Det var mine forældre også i starten, men det har ændret sig på det sidste. De har flere gange taget snakke med mig omkring vores forhold, nogle snakke som har fået mig til at græde rigtig meget. Inden jeg mødte min kæreste havde jeg ikke så meget selvtillid og meget lavt selvværd. Men pågrund af jeg mødte ham fik jeg så meget mere selvsikkerhed og selvværd fordi han kunne lide mig for den jeg var og jeg fik ikke en trang til at skulle ændre mig for ham. Men nu siger mine forældre at han har gjort mig svagere og at han er en sygdom for mig hvilket jeg ikke kan forstå. De siger også at hvis jeg ikke ændrer på ham sådan at de kan lide ham så vil de stoppe vores forhold hvilket jo ikke kommer til at ske fordi jeg ikke ville have et liv uden ham.
Det skal så også lige siges at fordi mig og min kæreste dyrker samleje med beskyttelse vil mine forældre tvinge mig på p-piller og hvis det ikke er godt for mig vil de tvinge mig på p-stav eller spiral hvilket jeg ikke har lyst til. Jeg har hverken lyst til p-piller, p-stav eller spiral. Burde jeg ikke selv kunne vælge det eftersom jeg er 16 og det er min krop. Min mor har sagt at hvis jeg ikke tager mine p-piller så må jeg ikke sove sammen med ham længere og så stopper hun vores forhold. Det gør mig rigtig ked af det fordi de godt ved at jeg er utrolig glad for ham. Jeg ville bare ønske at de kunne se det fra vores perspektiv i stedet for deres eget. Jeg er med på at forældre gerne vil gøre alt for at beskytte deres barn og gøre det der er bedst for dem. Men at tvinge dem til p-piller og stoppe deres barns forhold med nogen er jo langt over grænsen og burde ikke være muligt. Jeg har flere gange overvejet at stikke af hjemmefra pågrund af det eller overvejet at tage kontakt til kommunen for at hører om hjælp der. Vi har endda snakket med hans forældre om det fordi det påvirker vores forhold rigtig meget. Kan ligeså godt sige at jeg også kommer til at stoppe kontakten med mine forældre når jeg er 18 og flytter hjemmefra fordi jeg er blevet behandlet sådan her. De har jo ingen respekt for mig.
Men må de virkelig tvinge mig til at tage p-piller eller stoppe mig og min kærestes forhold uden vores tilladelse eller hvis vi ikke har lyst. Og hvad må mine forældre egentlig tvinge mig til.
Please hjælp.
Hilsen hende som bliver tvunget af sine forældre

Svar:
Kære du.
Det lyder som en rigtig svær situation, du er i med dine forældre. Jeg kan godt forstå, at du ikke føler dig respekteret eller hørt. Det må være rigtig hårdt, at dine forældre ikke bakker op om jeres forhold, og ser den samme udvikling, der er sket i dig, som du oplever, men faktisk oplever det modsatte. Når man har fundet en, man er glad for, og som virkelig gør en lykkelig, så vil man bare så gerne dele det med andre, også ens forældre. Så jeg kan godt forstå, at det er opslidende for jeres forhold til hinanden, at I er så uenige og at dine forældre ikke bakker op om jeres forhold.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, hvad dine forældre egentlig må tvinge dig til. Faktisk må dine forældre bestemme ret meget over dig indtil du er 18 år. En del af forældremyndigheden er nemlig at træffe afgørelse om dine private forhold ud fra dine interesser og behov, som der står i Forældreansvarsloven. Dvs. at dine forældre bl.a. må bestemme over, hvordan du går klædt, om du må have fritidsjob, hvor du skal bo, og hvem du er sammen med. Så i princippet er de i deres gode ret til at nægte dig at være sammen med din kæreste, hvis de mener, at det er det bedste for dig. For det er nemlig dem, der vurderer, hvad der er i din interesse og hvad der sikrer din trivsel, selvom du ikke er enig. De er dog forpligtet på at beskytte dig og behandle dig på en fornuftig og god måde.
Ud fra at de kan træffe beslutninger, der vedrører dine personlige forhold, så kan man godt argumentere for, at det også indebærer, at de må træffe beslutninger om, at du bruger prævention og hvilken slags. MEN! Du har også nogle rettigheder, som skal overholdes. De rettigheder er nedskrevet i FN's børnekonvention, hvis du er nysgerrig efter at læse mere. Og en af de rettigheder handler om, at børn skal have medbestemmelse, og være med til at bestemme over det, der handler om dem. Derudover har du også ret til at bestemme over din egen krop og hvem du vil være kæreste med. Så ud fra det vil jeg ikke mene, at dine forældre må tvinge dig til at tage præventionsmiddel. Du kan snakke med din læge om det enten uden at dine forældre er til stede, eller sammen med din mor fx, så I måske sammen kan finde en løsning, der giver jer alle ro ift. det med prævention.
Når du ikke er enige i dine forældres beslutninger, der vedrører dig, og du ikke mener, at de lever op til deres forpligtelse på at sikre din trivsel, så må du gerne bede kommunens socialforvaltning om hjælp. Det er ikke skamfuldt eller pinligt at gøre, det kan faktisk være rigtig godt og vigtigt for jeres forhold, at der er en udefra, der kan hjælpe jer. Det fx være en familierådgiver eller lignende. For jeg tror også, at dine forældre kun vil dig det bedste, men det lyder til at I er så langt fra hinanden lige nu, at det kan være svært for jer at have en fornuftig samtale uden det ender i skænderier eller at der kommer mere afstand mellem jer. Det kan også være, at der er et andet familiemedlem, som kan fungere som en form for ordstyrer og hjælpe jer med at tale sammen? For det er vigtigt, at dine forældre prøver at se det, de vil bestemme ud fra dit perspektiv, og forstår, at du ikke er okay med fx at blive tvunget til at tage præventionsmiddel. Samtidig er jeg også nysgerrig på, hvorfor dine forældre nu mener, at din kæreste ikke er god for dig. Hvad er det de ser, som du ikke gør? Det kan godt være, at de har ret i noget af det, de mener, og at grunden til, at de fx vil tvinge dig på prævention er fordi de vil passe på dig og prøve at beskytte dig mod at blive uønsket gravid. Men jeg er enig med dig i, at tvang som regel aldrig er den bedste vej at gå.
Så jeg tror altså, at det er vigtigt, at I fortsat snakker om det her, men at I måske har brug for hjælp til at kunne gøre det. For dine forældre kan bestemme rigtig meget over dig, uden du kan gøre så meget ved det. Så selvom at de ikke kan bestemme, om I er kærester, så kan de godt bestemme, at du ikke må ses med ham. Og det lyder ikke til, at dine forældre kan se, hvad deres beslutning har af konsekvenser, eller måske kan de godt, og så vurderer, at din trivsel er vigtigtere end jeres relation lige nu. Uanset er det rigtig vigtig for jer alle, at I forstår, hvordan hinanden har det og mener, som I gør.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt.
De bedste tanker
Laura