Mulighed for graviditet?
brevkassespørgsmål af
Sarah
15 år
Hejsa. Jeg har haft sex med min “kæreste” mange gange, og jeg er på p piller. Men han kom op i mig ved en fejl. Er bange for jeg kan blive gravid, da jeg har fjollet lidt rundt ved en fejl med p pillerne. Og der er gået mere end 72 timer, men ønsker at købe en p pille lige efter skole. Kan jeg mon blive gravid?

Svar:
Kære Sarah.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg tror desværre der er mange unge der ofte står med samme spørgsmål.
Først vil jeg rose dig for at tage ansvar nu hvor du er seksuelt aktiv, er det netop vigtigt at bruge beskyttelse. Men p-piller skal gerne tages fuldstændig regelmæssigt.
Som hovedregel gælder: Har du glemt at tage en pille, skal du tage den, så snart du opdager det. Også selv om det betyder, at du skal tage 2 piller på samme dag. Er der gået mere end 12 timer fra du burde have taget tabletten, eller har du glemt to eller flere piller, kan du ikke regne med fuld beskyttelse resten af perioden. Du bør derfor bruge en supplerende metode, fx kondom.
Du kan læse mere her: https://www.apoteket.dk/sundhed/praevention/p-piller
Så for at svare på dit spørgsmål, hvis du har glemt dine piller i flere dage så er du ikke beskyttet mod graviditet i resten af p-pille perioden, indtil du begynder på en ny efter din menstruation. Brug derfor kondom i resten af perioden hvis du er i tvivl. Dvs 72 t er for meget og du skal derfor bruge kondom i resten af perioden.
Jeg håber det var svar og at du huske at få tage p-pillerne regelmæssigt fremover :)
mvh læge Julie b