Mit underliv lugter kraftigere end normalt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 som er bekymret for mit underliv, det skal lige siges, at jeg ikke har haft sex.
Jeg har her på det seneste lagt mærke til, at mit underliv er begyndt at lugte stærkere end det plejer. Jeg har fået min mens og alt det der. Jeg synes mit Underliv har en lugt af fisk, hvilket gør mig meget urolig. Jeg har flere gange søgt inde på nettet om hvorfor den gør det, men jeg har ikke rigtig fundet svaret på hvorfor den lugter? Jeg er meget nervøs for at snakke med min mor om det, fordi jeg synes det er akavet og jeg har ikke lyst til at komme til læge.
Jeg sprayede på et tidspunkt noget deodorant på mine bukser udefra (dernede) fordi jeg syntes at jeg lugtede. Jeg ved ikke om det kan være derfor at lugten er blevet forstærket?
Jeg synes det er super pinligt, men der er ikke nogen som har kommenteret det endu. Jeg kan dog selv lugte det når Jeg sidder ned og det er bestemt ik særlig rart. Jeg spiser sundt og dyrker motion, så jeg tror ik det har noget med det at gøre. Jeg går i bad hver anden Dag og vasker mig dernede (uden sæbe) jeg tøre mig som man skal, så der ikke komme bakterier ind i skeden. (Jeg går ikke med bomulds undertøj)(jeg går nogen gange med stramme cowboybukser) Jeg er meget hygiejnisk og tænker meget på mit underliv og derfor forstår jeg ikke hvorfor det er begyndt at lugte mærkeligt dernede?!
Jeg håber i kan hjælpe mig!

Svar:
Kære dig.
Tak for dit meget relevante spørgsmål.
Mange piger og kvinder kan opleve at deres skede lugter mere end normalt. Mange beskriver lige netop denne fiskelugt som du også snakker om. Det kan føles akavet at snakke med sin mor eller andre om disse ting, men du skal vide at de fleste piger og kvinder oplever dette til tider og at det er fuldstændigt normalt! Du skal vide at ens egen læge er meget vant til at snakke om disse ting og kan være rigtig hjælpsom med gode råd.
Når man går rundt med følelsen af at ens underliv lugter, så kan man have fornnemmelsen af at andre også kan lugte det. Det er ofte ikke tilfældet. Hvis du får det bedre af at sprøjte deoderant på bukserne, så synes jeg du skal blive ved med det. Det forstærker ikke lugten, da det kommer inde fra din skede.
Det er rigtig godt at du holder en god hygienje, for det er nemlig noget af det vigtigste med hyppige bade som inkluderer vask af skeden og at man tørre sig ordentligt. Man kan eventuelt prøve med intimsæbe (fx. Vivag eller apotekets intimsæbe) når man er i bad. Bad hver anden dag er også helt fint og jeg er sikker på at det ikke skyldes at du går i stramme cowboybukser.
Der kan være mange årsager til at ens skede lugter nogle gange:
Når man er i puberteten kan man svede mere, hvilket kan øge en kropslugt, ligesom når man sveder under armene. Her er det vigtigt med den gode hygiejne. En anden årsag kan være mere baktieriel vaginose/skedekatar eller svamp i underlivet. Det du skal være opmærksom på er kløe i underlivet, mere tykt udflåd eller hvis du har smerter i underlivet udover under din menstraution. Hvis du oplever nogle af disse ting, så vil jeg opfordre dig til at tage til din egen læge eller tage en snak med din mor.
Jeg håber at dette har besvaret dit spørgsmål.
Kh H