Misundelig

brevkassespørgsmål

Misundelig

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Min lillesøster har angst og det betyder at hun tit får det dårligt og nogle gange betyder det også at vi må aflyse ting og alting skal ligesom følge hende. Ved godt at det er fordi hun har det svært, men alligevel kan jeg mærke at jeg er begyndt at få rigtig negative tanker om hende. Mine forældre bruger aldrig tid på mig, men ved det mindste tager de fri og bliver hjemme med hende. Har dårlig samvittighed over at have det sådan her men kan ikke lade være. Er jeg et dårligt menneske?

Svar:

Kære Læser

Jeg kan udemærket forstå dine frustrationer. Det kan være virkeligt hårdt at føle sig overset og især af ens forældre. Du er bestemt ikke den eneste med det her problem, og det er aldrig sjovt, at føle man lever i skyggen af en søskende. Det er helt okay, at gå rundt med de tanker du har, og samtidig også meget naturligt at det kan give dårlig samvittighed. Du skal vide, at du ikke er forkert, og jeg synes på ingen måde, at det gør dig til at dårligt menneske.

En ting er helt sikkert, din søsters angst er noget som i visse tilfælde kræver ekstra tid og omsorg fra dine forældre, men det betyder ikke, at det burde gå ud over dig. Det betyder ikke, at du ikke skal føle dig hørt, set og elsket mindst lige så meget. Det er formentlig svært at undgå, at din søster får brug for deres fulde opmærksomhed til tider, og sådan vil det nok altid være. Jeg forstår udemærket, hvis det nogen gange får dig til at føle trist eller sur, fordi du føler, hun tager al opmærksomheden. Derfor er det også helt naturligt at visse negative tankestrømme fylder hovedet, når du føler, det hele kommer til at handle om hende. Det er formentlig blot et tegn på, at du ønsker at dine forældre vil prioritere dig lige så meget som din søster.

Det er selvfølgelig vigtigt at huske på, at din søster ikke selv kan gøre for, at hun har det, som hun har det. Jeg er sikker på at dine forældre holder lige meget af jer begge to, men at de måske ikke er så gode til altid at vise det. Men jeg synes i dit tilfælde, at det er en super god ide, at tage fat i dine forældre og fortælle dem, hvordan du går og har det. Du kan fx. Fortælle, at du ikke synes, du får lige så meget opmærksom, og gerne vil have at dine forældre også bruger tid sammen med dig. Så hvis du har mod på det, synes jeg, du skal overveje at fortælle dine forældre om det hele, du kan evt. vise  dem tråden her. I vil helt sikkert få en god snak, og dine forældre vil formentlig kunne få dig til at føle dig meget bedre og forsikre dig, at de elsker dig mindst lige så meget.

Jeg håber, jeg var behjælpelig. Du er altid velkommen til at chatte eller skrive ind.
Ønsker dig al held og lykke

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål