overspisning
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus Jeg har gået igennem en rigtig svær periode, det sidste år. Mit liv har nok i det hele taget været sværere end de flestes men det er egentlig ikke det det handler om. Det sidste år har været ekstra svært og uden at jeg har tænkt over det har jeg nok fået den strategi at overspise, for at rumme det hele. Jeg ved godt det ikke er en god strategi, men jeg er bange for at jeg er blevet lidt fanget i den nu. Jeg spiser ikke noget hele dagen men så går jeg amok om aftenen. Jeg spiser så meget at jeg bliver dårlig, både fysisk og psykisk. Hjælp.

Svar:
Kære du
Først og fremmest – hvor er det godt, at du skriver! Det kræver mod at sætte ord på noget, der fylder så meget, og jeg får en fornemmelse af, at du allerede har en stærk bevidsthed om, hvad der sker for dig.
Du beskriver, hvordan du har haft et rigtig svært år, og hvordan overspisning er blevet en måde at håndtere det på. Det giver god mening, at kroppen og sindet leder efter strategier til at rumme svære følelser. Mange oplever, at mad kan give en kortvarig lindring – men som du selv skriver, kan det også ende med at gøre ondt, både fysisk og psykisk.
Du er langt fra den eneste, der har det sådan. Når vi oplever pres, stress eller svære følelser, kan det være naturligt at søge trøst i noget konkret som mad. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig – det viser bare, at din krop og dit sind forsøger at håndtere noget svært.
Det lyder som om, du gerne vil ændre på det mønster, du er havnet i. Måske kan det hjælpe at prøve små justeringer, som kan gøre en forskel over tid:
• Finde andre måder at håndtere svære følelser – måske kan det hjælpe at skrive tanker ned, lytte til musik eller tage en pause uden mad.
• Regelmæssige måltider – at spise i løbet af dagen kan gøre det lettere at undgå overspisning om aftenen.
• Tale med nogen om det – måske en ven, en forælder eller en professionel, der kan støtte dig i processen.
Du kan overveje om vores SMS-chat kunne være brugbar for dig. Både i forhold til at dele noget af alt det der er svært, når du kan mærke at det begynder at fylde rigtig meget. Det kunne også være i forhold til at snakke mere detaljeret om hvordan forskellige strategier kan hjælpe dig til at ændre det her mønster med overspisning. Du kan være helt anonym, og du kommer nemt i gang ved at sende en besked til 25 80 60 60.
Jeg vil virkelig understrege, at du ikke er alene eller fanget i din situation – der er mulighed for forandring, og det første skridt har du allerede taget ved at skrive her. Du fortjener at have det godt, og du er ikke alene om at finde en vej ud af det. Skriv endelig igen, hvis du har brug for yderligere hjælp.
Sender dig de varmeste hilsner
Samara fra Cyberhus