Mistet følelse under sex?
brevkassespørgsmål af
Melissa
17 år
Jeg har en dejlig kæreste, vi har været sammen i 2 år. Jeg har købt en vibrator som jeg har brugt rigtigt meget og fået mange klitorisorgasmer. Efter jeg er begyndt at få den, har sex med min kæreste ikke været det sammen. Det gør ondt i starten, jeg bliver slet ikke tændt eller våd, og når han er oppe i mig med hans penis kan jeg slet ikke mærke noget. Mine veninder siger at det er på grund af at jeg hele tiden bruger min vibrator og derfor glemt Hvad en skede orgasme er og at jeg skal stoppe med at bruge den, da det er grunden til at jeg ikke kan mærke noget under sex. Er det rigtigt? Og hvordan kan jeg få følelsen tilbage under sex?

Svar:
Kære dig!
Tak, for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at du søger svar på dit spørgsmål. Sex og onani kan fylde meget og også være et lidt sårbart emne. Først og fremmest, synes jeg, det er fedt, du udforsker din krop og har investeret i en vibrator. Jeg vil gerne allerede nu sige klart og tydeligt, at en klitorisvibrator (hvis den bruges udenpå, altså på klitten) IKKE påvirker sensitiviteten inde i skeden. Det er altså højst sandsynligt ikke derfor, sex føles anderledes med din kæreste, efter du er begyndt at bruge vibratoren. Det er rigtigt nok, at vibratorbrug kan påvirke sensitivitet en lillebitte smule, men man kan altid prøve at tage en lille pause og så få sensitiviteten tilbage. Men det afhænger altså af, hvor man bruger den, så bruger du en vibrator i skeden, så kan det påvirke en lille smule, men det er ikke særlig meget. Samtidig må man huske, at vibratorer for mange også kan give voldsommere orgasmer, så måske er det det værd ;) Sensitiviteten overfor orgasme - altså hvor let man kommer - kan også være påvirket af, hvor ofte man kommer. Så hvis du nu får flere orgasmer, kan det også være årsag til, at du ikke er ligeså tændt, når I har sex.
Ud fra det, du beskriver, vil jeg skyde på, at grunden til, at sex med din kæreste ikke er det samme mere og at du ikke kan mærke ham, har noget at gøre med det, du selv skriver; nemlig at du ikke bliver ligeså tændt. Det kan være meget forskelligt, hvad der skal til, for at man bliver tændt. Hvad tænder dig, når du er alene? Måske du kunne snakke med din kæreste om situationen? Jeg er helt sikker på, han meget gerne vil gøre alt, hvad han kan for at tænde dig mere. Det kan også være, I skal prøve at tage vibratoren med, når I har sex? Varme lidt op med den? De fleste kvinder bliver meget våde efter orgasme, så orgasme er altid en god opvarmning til penetrering. Hvis du er våd og tændt, vil det ikke gøre ondt, og du vil højst sandsynligt også mærke din kæreste mere. Mit bedste råd til dig er nok at snakke med din kæreste om det. Del din seksualitet med ham, så I sammen kan gøre det så godt som muligt for jer begge to! Og vær ikke bange for at tage lidt legetøj med, det er helt normalt og kan gøre sex meget spændende.
Jeg håber, du kan bruge mit svar! Du er altid velkommen til at skrive igen eller i chatten!
Sophie