Misbrug af alkohol

brevkassespørgsmål

Misbrug af alkohol

brevkassespørgsmål af
Sara
21 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

Hej, mit navn er Sara og jeg er 21 år gammel. Vil egentlig ikke kalde mig selv for alkoholiker, da jeg synes det er et voldsomt ord at bruge. I stedet for vil jeg sige, at jeg helt sikkert har en form for alkoholmisbrug. Jeg drikker ikke hver dag, men når jeg er ked af det eller frustreret over noget, så ender jeg stort set altid med at drikke - og det føre desværre ofte dårlige situationer med sig, såsom at jeg siger en masse dumme ting til folk omkring mig, som har seriøse konsekvenser. Er desværre også lige blevet droppet af en rigtig god veninde, fordi jeg overskred hendes grænser hele 3 gange da jeg var fuld, og det har virkelig ødelagt mig psykisk. Jeg har fået af vide mange gange før, at jeg ikke er normal når jeg drikker, og at jeg kan blive meget ondskabsfuld. For eksempel har min familie nævnt det rigtig mange gange efterhånden, og det har veninder også. Jeg har mistet folk i fortiden som jeg virkelig har holdt af, nemlig fordi jeg har været for fuld og overskredet en masse grænser. Jeg ved ikke hvorfor jeg har behov for at overskride grænser hos folk, når jeg får noget af drikke. Er et meget følsomt menneske, så tror sagtens det kan have noget med det at gøre. Har også været inde og læse lidt om diagnosen ADHD, da jeg nemlig blev diagnosticeret med ADHD da jeg var 14 år gammel. Ved ikke særlig meget om diagnosen, men ved at der er nogle ting oppe i hjernen som ikke rigtig fungere ordentligt, når man har den diagnose. Vil selvfølgelig ikke bruge diagnosen som en dårlig undskyldning, men tænker godt det kunne have en indflydelse på min adfærd. Kan egentlig sagtens beslutte mig for at stoppe med at drikke alkohol i et stykke tid, men så kommer jeg altid tilbage til at drikke igen, fordi jeg enten er sur eller ked af det. Har ikke lyst til at ødelægge flere forhold til folk omkring mig, for så ender jeg med at være helt alene. Håber du kan komme med et godt råd, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre længere.

Svar:

Kære Sara

Det lyder som om du bruger alkohol, som selvmedicinering, når du har det svært. Det er positivt, at du forsøger at handle, når du bliver frustreret eller ked af det, og jeg formoder at du netop bruger alkohol, fordi det også har en positiv effekt? At du glemmer de svære følelser eksempelvis? Problemet er så bare at alkoholen har nogle ret grimme bivirkninger for dig, i form af at du får ødelagt relationer til mennesker du holder af.

Om du er alkoholiker, er jeg heller ikke sikker på. Det er i hvert fald tydeligt, at din måde at bruge alkohol, skaber nogle rigtig uheldige situationer, og komplicerer dine forhold til veninder og familie, og derfor er det også vigtigt at du gør noget ved det.

Jeg hæfter mig ved at du er diagnosticeret med ADHD, men at det ikke lyder som om du er medicineret, eller at det er noget du ved ret meget om? Det tænker jeg er det første sted, jeg vil råde dig til at sætte ind.

Nu skriver jeg medicin, men det er selvfølgelig slet ikke sikkert at medicin er nødvendigt eller rigtigt for dig? For nogle mennesker med ADHD, kan den rette medicin være en enorm hjælp til at håndtere indre uro, og følelser der kan være svære at kontrollere.

Men som et absolut minimum, tænker jeg du kan have meget stor gavn af at forstå din ADHD. Både i forhold til en generel forståelse af hvad ADHD er, men vigtigst af alt, noget om hvordan ADHD påvirker dig. Det er nemlig meget forskelligt hvordan ADHD, kommer til udtryk fra person til person.

Hvis du bedre forstår din ADHD, tænker jeg du også vil få bedre mulighed for at forstå, hvad der sker når du bliver ked af det eller frustreret. Dels så du kan bruge andre redskaber end alkohol, når det sker. Dels så du kan forebygge de situationer, hvor du bliver frustreret og ked af det, så de ikke opstår så ofte.

Noget af det, som mange med ADHD oplever, er at de kan være meget impulsive, og nogle gange handler, inden de når at tænke konsekvensen af deres handling helt til ende. Hvis man i forvejen kan have tendens til at være impulsiv, så er alkohol et ret uheldigt bidrag. Alkohol bremser vores hæmninger, og evne til at forstå konsekvenserne af det vi gør. Og så kan man virkelig få sagt eller gjort nogle ret dumme ting, som man ellers, ikke ville have sagt eller gjort.

Når du bliver ved med at vende tilbage til alkoholen, selvom den igen og igen giver dig problemer, så handler det selvfølgelig om, at du trods alt også oplever en god effekt, af at drikke dig fuld. Men det handler også om at du ikke har andre redskaber til at håndtere svære følelser? Men det kan du få, så alkohol bliver unødvendigt i de situationer, hvor du bruger den nu.

Som jeg nævnte tidligere, så tænker jeg du kan komme rigtig langt ved at starte med at blive klogere på din ADHD. Jeg tænker du kan gå på opdagelse hos ADHD foreningen: https://adhd.dk/, hvor du kan blive meget klogere på hvad ADHD er, og hvordan det kan fylde i hverdagen. Foreningen har også en rådgivning, hvor du kan spørge mere konkret ind til din egen situation.

En anden mulighed er at få en snak med din læge om din situation. Din læge vil kunne henvise dig til yderligere udredning og eventuel behandling, hvis du ønsker det.

Jeg er helt sikker på at du kan ændre det her, så du kan tage kontrollen tilbage, hvis du bedre forstår hvad der sker indeni dig. Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, til at tage næste skridt på vejen til forandring.

Bedste hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål