Minipillers' virkning.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg håber det er under den rigtige tråd - jeg regner med at det er mere et lægespørgsmål selvom det har noget med seksualitet/sex at gøre. Hej! Jeg er en pige på 19 år :) Jeg har en dejlig kæreste og helt fint sexliv med ham. Vi sikrer os altid når vi har sex, og lige nu har jeg i forbindelse med flytning (endelig) genoptaget mine minipiller, da jeg ikke kan tåle alle hormonerne i p-piller. Og jeg har haft en snak med min nye læge om mine minipiller, men jeg glemte at spørge hende om noget, og de har sindssygt lange ventetider, så håber at I kan hjælpe herinde. - Når min kæreste får orgasme mens han er oppe i mig, så kommer der jo mere sæd ud en 'bare' pre-sæden der kommer under selve sex. Men er det også meningen at minipiller også skal beskytte mod en fuld orgasme fra ham? Eller kun pre-sæden? De har jo ikke så mange hormoner som almindelige p-piller, så jeg er meget i tvivl. Jeg mindes at have fået af vide fra min gamle læge at de skal beskytte mod det sæd der kommer - også fra orgasme - men jeg ønsker at være helt på den sikre side, da vi begge er alt for unge og ikke ønsker børn. Venlige hilsner fra mig.

Svar:
Hej med dig
Super godt og relevant spørgsmål, så godt du skriver.
Minipiller og p-piller er begge præparater, som beskytter imod at man kan blive gravid, men det er selvfølgelig ikke 100% og husk, at de ikke beskytter imod kønssygdomme. De to slags præparater virker på forskellige måder, da de indeholder forskellige hormoner - fuldstændig som du også skriver i dit spørgsmål.   Dette betyder også, at pillerne tages på forskellige måder.  Dette er vigtigt at huske, da præparaterne ellers ikke kan virke optimalt.
Når man tager minipiller, så skal de tages på det samme tidspunkt hver dag. Man kan ikke "glemme en pille" eller tage dem uregelmæssigt gennem dagen. Endvidere, skal man ikke holde pause ( som man skal med p-piller). De skal tages hver dag, også når man har menstruation.
Så altså; minipiller, som du tager, beskytter mod graviditet - så længe de tages på den rigtige måde. Det betyder, at din kæreste gerne må komme i dig/ få fuld orgasme.
Håber, at du kunne bruge mit svar:)
venli hilsen Lærke