Hvofor synes piger sex er klamt?
brevkassespørgsmål af
Alexander
12 år
Kære Cyberhus. Når der er noget med sex at gøre siger pigerne fra min klasse hele tiden ad hvor klamt. Vi så fx en film og så begyndte de alle sammen at sige ad hvor klamt fordi der var nogle der havde sex i 5 sek. Jeg kan se at næsten alle pigerne er gået i puberteten så jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan tåle at se eller høre om sex! Når jeg snakker med mine venner om sex og de hører det siger de også ad! Jeg er så træt af det! Hvorfor siger de ad? Håber jeg får et svar :-)

Svar:
Hej Alexander
Jeg kan godt forstå du undrer dig over at de piger du kender siger ad. Særligt hvis du selv synes det er helt naturligt at snakke om sex med dine venner.
Og lad mig lige starte med at sige, at det er helt naturligt at være nysgerrig omkring sex. Og det er helt naturligt at snakke med sine venner om sex.
Måske snakker pigerne også om sex, når de er alene? Måske synes de det er lidt akavet eller pinligt at snakke om sex, når der er drenge til stede? Det kan også være at pigerne synes det er ret spændende at se kysse- eller sexscener i en film, hvis de er alene. Men det kan godt føles lidt akavet at se sådan nogle scener, når man sidder sammen med drenge, og så er det måske lettere at sige ad.
Mange unge har det på samme måde, hvis de ser en film sammen med deres forældre. Hvis nogen i filmen har sex, kan det være lidt pinligt at sidde og se det sammen med sine forældre. Og så kan nogle måske finde på at sige at det er ulækkert, eller kedeligt, selvom de faktisk synes noget helt andet.
Måske er det også det du oplever? Jeg er i hvert fald ret sikker på at pigerne er mindst lige så nysgerrige og interesserede i sex som alle andre er.
Mange hilsner
Lasse