Mine følelser er ukontrollerede
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg har fået den her helt igennem fantastiske kæreste. Og vi har det rigtig godt. Vi klikkede fra starten af, og kom direkte ind i noget "flirt forhold" indtil ja vi blev kærester. Så det ar været helt fantastisk og nemt. Vi har et ærligt og godt forhold.
Han er min første kæreste, og er rigtig glad for ham, og det er også gengældt. Vi har været sammen/kendt hinanden i et par måndeder nu. Men jeg er blevet meget mere følsom/ked af det efter jeg har mødt ham. Jeg er begydt at græde meget mere, både af glæde og af sorg. Og hver gang jeg er ked af det vil jeg bare gerne have kontakt til ham. Og det er værst når jeg lige har været sammen med ham. Han har sagt at det kan være fordi han bare har åbnet mit op. Men ja.
Jeg ved ikke hvorfor jeg bliver så ked af det, og det bekymre mig lidt efterhånden, især da jeg ikke føler jeg kan snakke med andre end ham omkring det. Og er bange for at blive for meget og påtrængende. For når det et slemt sker det også i skolen.
Jeg prøvede her sidst jeg var sammen med ham, at jeg ikke kunne sove, og blev bare ekstremt ked af det. Kunne ikke være i mig selv, og kunne ikke få mig til at vække ham og spørge om hjælp. Det endte så med han vågnede og jeg lagde mig ind til ham og han så hjalp mig og snakkede med mig til jeg havde det godt igen. Og han sagde også til mig efterfølgende at jeg bare skal vække ham hvis der er noget galt. Og han tager sig generelt godt af mig, især hvis der er noget.
Men oplever bare generelt at der virkelig ikke skal meget til for at jeg bliver ked af det når det omhandler ham. Både af glæde og af sorg. Og kan mærke jeg har brug for noget der flytter mine tanker, men det er der ikke altid. Og det er heller ikke fordi jeg er bange for han forlader mig, eller ligne. Så jeg ved ikke helt hvad problemet er.  Men vil gerne have noget hjælp
Pige på 16

Svar:
Kæreste dig,
Det er så dejligt at høre, at du har en sød kæreste, som du er glad med og for. Det lyder som om, han er enormt omsorgsfuld og kærlig - det er virkelig rart og godt for dig.
Du skriver, at efter I er blevet kærester, er du blevet meget mere følsom og græder mere. Du fortæller også, at når det sker, så føles det som om, du nærmest ikke kan være i dig selv, og at du bare har brug for ham, men at du er bange for at være for påtrængende. Jeg kan sagtens forstå din frygt, den er helt normal at have. Når man er sårbar og virkelig har brug for én, der er så tæt som en kæreste er, så er man samtidig også meget bange for, at de pludselig vender én ryggen. Jeg synes dog, at det lyder som om, din kæreste er virkelig god til at være der for dig og passe på dig følelsesmæssigt. I et forhold bliver man nødt til at kunne støtte sig til hinanden, og jeg er sikker på, han nok skal kunne sige det, hvis det bliver svært for ham. Det vigtigste for et godt og trygt forhold er god kommunikation. Så derfor er det bare super vigtigt, at I snakker sammen om, hvordan I har det.
Jeg fornemmer på dig, at du virkelig gerne vil have svar på, hvorfor det er, du er så ked af det eller følsom for tiden. Det er noget, jeg nok ikke kan give dig et klart svar på, for det kan være utroligt mange ting. Min første tanke er, at det kan have noget at gøre med hormoner. Når man er i puberteten er der så mange hormoner og forandringer i kroppen, at det for de fleste også påvirker humøret en del. Det kan betyde, at man netop bliver mere følsom og græder mere - tilsyneladende uden de helt store årsager. Det kan opleves som om, at alle følelser simpelthen forstærkes.
Selvom du skriver, at du ikke er bange for at din kæreste forlader dig, og at det ikke er derfor, du bliver ked af det. Jeg tænker dog, at dit humør stadig godt kan være påvirket af dine følelser for din kæreste alligevel. Det er helt normalt, når man bliver forelsket, at man også bliver enormt bange for at miste den anden. Det kan vise sig på alle mulige måder - gennem masser af kontakt, savn, jalousi, og følsomhed. Man kan blive meget følsom for den andens opførsel og det kan sætte gang i en masse følelser.
Jeg tror, det kunne være sundt for dig at kigge lidt nærmere på din følsomhed og ked-af-det-hed. Hvad er det der gør dig ked af det? Hvad sker der lige inden, du bliver ked af det? Hvad tænker du på lige inde, imens og efter? For at kunne håndtere din følsomhed på den bedste måde, og undgå at forværre situationen, er det en god idé at forstå, hvad det er der sætter gang i den, og hvordan den føles. Du kan evt. prøve at skrive nogle hændelser ned, måske det kan hjælpe dig med at se, om der er noget, der går igen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du må altid skrive igen eller komme et smut forbi vores chat!
Sophie