Mine forældre tror ikke på min drøm
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus Jeg drømmer om at blive musiker og arbejde kreativt, men mine forældre vil have, at jeg skal tage en ordentlig uddannelse og få et sikkert job. De mener, jeg skal være realistisk og ikke spilde min tid på noget, der måske aldrig bliver til noget. Hver gang vi taler om fremtiden, ender det i et skænderi. Hvordan for jeg dem til at forstå?

Svar:
Kære du
Tusind tak for at dele dine tanker. Det er aldrig nemt at stå i en situation, hvor ens egne drømme og forældres forventninger trækker i hver sin retning, og det siger meget om dig, at du har modet til at være ærlig omkring det. Og det er helt forståeligt, at det kan gøre ondt, når dem, man holder af, har svært ved at se det på samme måde.
Ofte handler forældres bekymring ikke om, at de ikke tror på dig, men om at de gerne vil sikre, at du får et trygt og stabilt liv. For dem er "en ordentlig uddannelse" måske det samme som sikkerhed og økonomisk tryghed. Men det betyder ikke, at dine drømme ikke er realistiske, det betyder bare, at de ser verden med nogle andre briller, end du gør.
En idé kunne være at tage en samtale med dem, hvor du fortæller, at du forstår deres bekymring, men at du har brug for, at de også prøver at forstå, hvor meget det kreative betyder for dig. Måske kan du forklare, at du gerne vil finde en vej, hvor der både er plads til dine drømme og til at have en plan for fremtiden. Du kan fx sige noget i retning af:
“Jeg ved godt, at det er svært at leve af musik, men det er noget, jeg virkelig drømmer om. Jeg vil gerne tage ansvar for min fremtid, og måske kan jeg finde en uddannelse, der både giver mig færdigheder og samtidig giver mig mulighed for at dyrke musikken.”
Der findes mange veje, hvor man kan kombinere det kreative med noget mere stabilt – f.eks. uddannelser inden for musikpædagogik, lydteknik, kommunikation eller medier. Du behøver ikke vælge alt eller intet lige nu. Mange mennesker følger deres passion sideløbende med studier eller deltidsarbejde, og det kan også være en måde at vise dine forældre, at du tager både dine drømme og din fremtid alvorligt.
Husk, at du har ret til at drømme, og at det faktisk er rigtig modent at prøve at finde en balance mellem drøm og virkelighed. Du virker som en person med både passion og refleksion, og det er en stærk kombination. Jeg ønsker dig alt det bedste med dine drømme og dine samtaler med dine forældre, og jeg håber, du finder en vej, der føles rigtig for dig.
De bedste hilsner
Kasper