Konfliktsky
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg hader konflikter og undgår dem altid men en af mine venner laver “jokes” om mig foran andre, og selvom han siger det bare er for sjov, så er det slet ikke sådan jeg har det. Jeg griner bare med, fordi jeg vil ikke starte noget drama, men inderst inde bliver jeg mere og mere irriteret. Jeg ved ikke, om jeg skal sige noget direkte til ham eller bare lade det passere. Jeg føler lidt at jeg snart er nødt til at sige noget, men hvordan siger man noget uden at virke som en, der ikke kan tage en joke?

Svar:
Hej du.
Mange tak for dit spørgmsål. Jeg kan godt forstå at du er i tvivl om hvad du skal gøre - konflikter er aldrig nemme at være i, specielt ikke hvis det er med ens venner. Samtidig er det bare desværre en gang i mellem nødvendigt at sige fra, hvis der er en der overskrider ens grænser.
Jeg kan se at du er bange for at skabe drama omkring det, men jeg er helt sikker på at vi kan godt finde en løsning der kan undgå at det bliver dramatisk!
Jeg tror at det ville være en rigtig god idé at snakke med din ven 1-1 - altså bare jer to. Her kan du fortælle ham at, selvom du godt ved han bare mener det for sjovt, så irriterer det dig helt vildt at han laver jokes på din bekostning foran andre. Du kan fortælle ham at det ikke er særligt sjovt for dig og at du ville blive mega glad hvis han ville stoppe (eller måske er det nok hvis han bare skruer lidt ned?).
Det kan være en god idé at starte samtalen ud med at gøre det klart for ham at du mener det alvorligt og at du gerne vil have at han tager det alvorligt.
Samtalen behøver ikke være face2face. Du nævner at du ikke er glad for konflikter, så nogen gange kan det være meget lettere at starte med at skrive et brev eller en SMS hvor man forklarer problemet. Det gør det også meget lettere for modtageren at komme med et ordentligt og gennemtænkt svar, samtidig med at de ikke taber ansigt, hvis din ven f.eks. begynder at skamme sig over at han har overskredet dine græner.
Der kan dog let opstå misforståelser over tekst, så det er nok en god idé lige at snakke det hele igennem face2face, efter I har skrevet om det.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at din ven stopper med at joke om dig.
Mvh. Chris - Cyberhus