min vens forældre har set mine nudes
brevkassespørgsmål af
jamal
10 år
Mig og mine venner havde en gruppechat på snapchat, hvor vi sendte Dickpicks, skide videoer og billeder af vores numser, så en dag bliver en af vores loyale medlemmer tvunget til at give sin far hans telefon og ændre koden på hans account og kigger på vores nudes, og det er meget krænkende i følge mig, fordi vi havde jo aftalt at det der var i grupppen bliver der. Hans far har nu sladret til alle vores forældre. HVAD GØR JEG?

Svar:
Kære Jamal
Jeg kan forstå, at du oplever det grænseoverskridende, at jeres private udvekslinger af forskellige intime billeder i jeres fælles grupper er blevet delt med jeres forældre, selvom det var meningen, at det skulle blive mellem jer. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er ubehagelig og måske pinligt, at jeres forældre har set eller kender til billederne.
Jeg kender ikke formålet med udvekslingen af de her billeder - måske er det noget, I har sendt til hinanden i sjov og ikke har ment noget alvorligt med det. Men selvom man deler private billeder i en lukket gruppe som jeres, og har lovet hinanden ikke at videredele til andre, så må man stadig ikke dele intime og private billeder, som du beskriver, at I har gjort. Det skyldes, at man først må sende private billeder som fx dickpics eller lignende, når man er fyldt 15 år, og her kun til en kæreste, ellers skal man faktisk være 18 år, før man må sende den slags billeder til andre. Grunden til, at det er ulovligt at sende den slags billeder og videoer før man er 18 år, er fordi man vil beskytte børn, hvis billederne skulle blive videredelt mod ens vilje, og blive brugt mod ens vilje. Man har ikke kontrol over, hvad der sker med de billeder, man deler, selvom det er i en lukket gruppe. Og derfor må man heller ikke gemme den slags billeder, hvis man modtager det. Og så er der faktisk også en lov, der handler om, at man slet ikke må tage intime billeder med det formål at dele det med andre, når man er under 18 år. Så I må hverken have det liggende  på jeres mobiler eller i jeres gruppe, og I må heller ikke sende det til hinanden.
Du spørger til, hvad du skal gøre. Selvom jeg godt kan forstå, at det har været krænkende for dig, at billederne er blevet delt med jeres forældre, så vil jeg til en start opfordre jer alle til at slette de billeder, I har sendt til hinanden, hvis I ikke allerede har gjort det, og generelt stoppe med at sende det fremover, når I ikke er ældre end I er. Grunden til jeg vil anbefale jer det, er for at beskytte jer, da I ikke ved, hvad der kan ske med de billeder, og de kan blive brugt mod jer på et senere tidspunkt. Og selvom I stoler på hinanden, så kan der ske alt muligt der gør, at andre kan få adgang til billeder, man har delt online.
Og så håber jeg, at I kan have en god snak med jeres forældre, og forklare hvorfor I har delt billederne med hinanden. Det kan være svært for jeres forældre at forstå, hvorfor I har taget og delt de her billeder med hinanden, og måske kan de komme til at skælde ud og være uforstående overfor det. Hvis de reagerer sådan kan det handle om, at de er bange for, hvad der kan ske, hvis de billeder bliver delt med andre. Det er nemlig jeres forældres pligt at passe godt på jer, og det kan de gøre ved at beskytte jer fra, at nogen kan få fat i private og intime billeder af jer. Så selvom det måske bare har været i sjov for jer med de her billeder, så kan I hjælpe jeres forældre med at forstå det, ved selv at sætte ord på, hvorfor I har taget og delt billederne med hinanden.
Selvom det kan være sjovt at sende alt muligt skørt til ens venner, så er det vigtigt, at I passer på og beskytter jer selv, også online.
Mange hilsner
Pernille