Min veninde har social angst
brevkassespørgsmål af
B
16 år
Hej jeg har et dilemma, jeg skal på lejre, og det har jeg været 3 år nu, så jeg er ved at kende rutine, men på denne lejre har jeg en rigtig god veninde som jeg fik det første år, og så har vi været sammen lige siden. Men jeg synes det er lidt svært at være hendes veninder fordi vi vil to forskellige ting. Hun har social angst, og har det derfor lidt svært ved stor folke mængder, og meget larm. Men jeg kan faktisk godt lide fx. Bare at være ude i et fællesrum hvor der er mange mennesker og larm, fordi så føler jeg mig som en del af det. Men jeg føler ikke at jeg tillader mig at tvinge hende eller måske bare presse lidt på. Men samtidig vil jeg jo også gerne have en god lejre. For der er også andre tilfælde hvor hun har brug for at lade op, eller heller bare vil side inde på vores værelse/sovesal, og hvor jeg gerne vil ud og lave noget. Men sidst år prøvede jeg bare at gå ud ar lave noget uden hende, men jeg følte både at hun blev lidt kede af det. Og så havde jeg det generelt heller ikke så godt med at gå fra hende. Men jeg kan nemt have det fuldstændigt modsat af hende, iforhold til at jeg når jeg er på lejre ikke rigtig kan holde til at side for meget stille fordi, så kommer jeg til at overtænke eller savne min familie. Så mit spørgsmål er hvad skal jeg gør på denne her lejre? Skal jeg være mere inde på værelset eller er det okay at jeg gå uden hende når jeg ved at hun ikke har lyst.

Svar:
Kære B
Mange tak for dit skriv til brevkassen. Hvor er det dejligt, at du skal på lejr og har fået en god veninde i forbindelse med det. Jeg er sikker på, at det bliver hyggeligt for jer at fortsætte traditionen I har. Det er tydeligt for mig, at du glæder dig til turen, men er også I en splittet situation.
Du skriver, at det kan være lidt udfordrende at være sammen med din veninde, fordi I gerne vil lidt forskelligt. Det viser virkelig, hvor god en veninde du er og hvor meget du værdsætter jeres venskab ved at lægge mærke til din venindes behov, og ikke tvinger hende i situationer, der kan være ubehagelige for hende. Det er flot af dig at vise forståelse og tage hensyn til hende. Men du føler også, at du gerne vil være mere blandt andre mennesker og deltage i aktiviteter, som har sat dig i en svær situation. Jeg kan godt forstå dit dilemma af, at på den ene side vil du gerne være en god veninde, men på den anden vil du gerne udfylde dine egne behov. Det kan være rigtig svært at føle sig alene om at ville noget, og det er selvfølgelig helt i orden, at du har dine egne behov. Vi er forskellige mennesker, der kan lide forskellige ting, og derfor kan det være svært at finde en balance mellem egne behov og hensynet til andre.
Hvad kan du gøre?
Den mest umiddelbare udvej er at sætte dig ned og snakke med din veninde om tingene. Fortæl hende, at du gerne vil tilbringe tid med hende og du kan også forstå, at hun nogle gange har brug for fred og ro, men at det kan blive ubehageligt for dig at sidde stille for længe. Det kan være at du hun er forstående for din situation og måske vil presse sig selv til at deltage i nogle ting for din skyld på samme måde du har været der for hende. Det kan også være, at din veninde måske ikke er klar over dine behov, og tror at grunden til at du forlader hende er, fordi du ikke vil tilbringe tid med hende. Derfor kan en åben og ærlig samtale hjælpe jer meget. Spørg hende for eksempel, hvordan hun har det med at du går ud og laver noget uden hende.
En stor hjælp for jer på jeres lejrtur er at finde en balance. Det kan være, at I kan planlægge jeres tur og finde en mellemvej, hvor I måske tager ud og hygger med de andre om dagen og slapper af for jer selv om aftenen. Dermed kan I begge være glade på jeres tur.
Prøv desuden at finde nogle aktiviteter, der passer jer begge, og I kan nyde sammen. Eksempelvis kan I være sammen med en lille gruppe mennesker, hvor din veninde ikke føler, der er for meget larm, men hvor I samtidigt kan være sociale.
Til sidst vil jeg gerne minde dig om, at det er okay at tage tid for sig selv og gøre ting, der gør en selv glad. Det er ikke ensbetydende med, at man er en dårlig veninde. Derimod viser det bare, at du vil forbedre din egen trivsel, hvilket i sidst ende også kan styrke jeres venskab.
Jeg ønsker jer en rigtig hyggelig lejrtur, og håber, at det lykkedes for jer at nyde den på bedst mulig vis!
De bedste hilsner,
Samara fra Cyberhus