Flytte sammen med min lang distance kæreste
brevkassespørgsmål af
Thea
17 år
Hej Jeg har nu søgt Ind på et gymnasie i København, er selv fra Midtjylland, her vil jeg fortsætte i 2. G. Min plan er at jeg skal flytte ind med min kæreste, som jeg fik halvvejs på efterskolen, og har været lang distance med siden. Jeg bliver dog nu i tvivl om det er det værd at give hele min hjemby op for at flytte derover. Grunden til jeg tænker det, er i bund og grund frygten for at vi slår op, eller vokser fra hinanden. Jeg føler nemlig ikke han giver udtryk for samme begejstring som jeg gør. Han taler ofte om ham selv, har svært ved at spørge ind og være glad på mine vegne, og det er det der får mig til at tvivle. For “fedt og Cool” er ikke et godt svar til, “Ihh skat, nu har jeg lige søgt ind. Håber sådan det lykkedes” og sådan fortsætter det. Vi skændes derimod aldrig og har et Picture perfect forhold med meget tillid, som andre kalder det. Hvad mener i jeg bør gøre?

Svar:
Kære Thea,
Puha, det lyder som nogle svære tanker og et svært valg du står overfor. Jeg kan godt forstå, at der kan opstå tvivl, når du skal tage sådan en stor beslutning. Og netop som du tænker på; hvordan vurderer man lige om det er det værd at flytte fra sin egen hjemby?
Jeg tror at rigtig mange har oplevet samme tanke som dig når det kommer til at rykke til en anden by for en kæreste. Tanken og frygten om hvis man går fra hinanden. Hvad gør man så? Selvom frygten kan føles stor, og nogle gange måske altoverskyggende, er det vigtigt at huske på at man altid kan flytte tilbage igen. Selvom det kan være en uoverskuelig tanke, er den altså vigtig at huske, når frygten for at slå op fylder for meget.
Udover frygten for at slå op, forstår jeg det som om at din kærestes opførsel, også får dig til at tvivle. Når den ene part i forholdet vælger at rykke fra sin hjemby for at komme tæt på den anden, er det rigtig vigtigt, at man oplever støtte og omsorg fra personen i hele processen. Netop som du skriver, man vil gerne have, at det er det værd, at rykke fra sin egen hjemby. Derfor er det virkelig forståeligt at du oplever tvivl når din kæreste ikke virker ligeså begejstret som dig og svarer med kolde og korte beskeder.
Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du både føler dig lyttet til, forstået, elsket og værdsat, hvis du skal flytte fra din hjemby. Det kan jo være en hård proces at flytte til en helt ny by, hvor man måske ikke kender særlig mange og hurtigt kan føle sig overvældet og måske lidt alene. Derfor er det ekstra vigtigt at man har sin kæreste og oplever støtte fra ham.
Mit bedste råd til hvad du kan gøre, er at tage en snak med ham. Fortæl ham helt ærligt om de ting du skriver ind til mig i den her besked. Jeg ved at det kan være svært og sårbart at snakke om, men jeg tror det er den bedste måde til at få afklaret den tvivl du oplever. Hvis du synes det er svært at åbne samtalen, kan du også sende ham den besked, du har sendt ind her, eller noget lignende. Her formulerer du nemlig virkelig fint og forståeligt dine tanker og følelser. Man kan altså håbe at den her samtale kan sætte gang i nogle tanker hos ham, og få ham til at indse at det faktisk er en stor ting at du giver din hjemby op for ham og for jeres kærlighed. Og alt efter hvordan han griber dig og de ting du fortæller, bliver du forhåbentlig klogere på om du har lyst til at flytte fra din hjemby for ham.
Selv hvis det ender med at du ikke har lyst til at flytte lige nu, begrænser det dig jo ikke for at flytte på et andet tidspunkt. Det er helt okay at vente indtil det føles helt rigtigt for jer begge. Og igen, husk på, at du altid kan flytte tilbage igen, hvis du ender med at flytte og frygten for at slå op fylder for meget.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og så håber jeg at du får afklaret den tvivl du går med og samtidig får truffet det valg der føles rigtigt for dig. Og husk, du er altid velkommen til at skrive ind igen.
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus