Min ven
brevkassespørgsmål af
R
16 år
Hej Jeg var sammen med nogle venner og en af drengene og jeg skulle overnatte sammen, vi skulle ligge i dobbeltseng. Jeg havde tænkt hele dagen at jeg ville spørge om vi skulle ligge i ske men kunne ikke få mig selv til det. Da vi så sov eller rettere han sov lå jeg og røre ved ham, jeg rørte ved hans mave og arme og prøvede at røre hans pik men gjorde det ikke. Er det okay at gøre det eller?

Svar:
Hej R.
Tak for dit spørgsmål.
Som udgangspunkt bliver jeg nødt til at sige, at det ikke er helt okay. Hvis du har lyst til at komme fysisk tæt på et menneske, er det vigtigt at det andet menneske også har lyst til at komme fysisk tæt på dig og har mulighed for at sige fra, hvis det ikke har lyst til den fysiske kontakt. Man kan give udtryk for, at man gerne vil tættere på hinanden på mange måder fx med ord, eller med tilnærmelser, der bliver imødekommet, og nogle gange læser man det i hinandens blik. Uanset, er det vigtigt at få den andens godkendelse af, at det er ok at komme tættere på. Det kan være, at nogle af de her ting er sket mellem jer, men hvis ikke, og du rører ved din ven i søvne, er han ikke klar over, hvad der sker og han har altså ikke godkendt dine berøringer. Derfor er det ikke ok.
Hvis du gerne vil ligge tættere med ham, syntes jeg at du enten skal prøve at gøre tilnærmelser, når han er vågen, eller snakke med ham om, hvordan du har det med ham. På den måde er I begge klar over hvad der sker, og så kommer I ikke til at overskride hinandens grænser.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen Marie