Min ryg
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus
I meget lang tid har jeg glemt at rette mig op det er resulteret i at min ryg er blevet så grim og jeg er så ked af den... Minde skulder blade stikker meget ud så det liget fra siden at jeg har et bar bryste på ryggen der sidder højere end dem forand og så er min nakke også sådan at jeg ser lidt pukkel rygget ud når jeg slapper af, jeg for hold i nakken hver kan jeg retter mig op og ondt i hovedet ofte det er enomt træls er græder ret ofte når jeg ser min krop i spejlet
Tak på forhånd

Svar:
Kære dig,
Hvor er jeg ked af at høre, at du er ked af din ryg, og at du har smerter. Det må være rigtig svært at gå og have det sådan. Jeg forestiller mig, at du døjer med nogle rigtig ubehagelige smerter, som er svære at komme af med. Derfor synes jeg også, det er rigtig godt, at du har skrevet her.
Jeg kan desværre ikke sige så meget om din rygs tilstand, og om det har noget at gøre med, at du måske ikke har haft den rettet ordentligt ud over længere tid. Der kan være mange årsager til rygproblemer, men de fleste kan man arbejde med - ISÆR når man er ung. Du vokser stadig, og det kan også have noget at gøre med den måde, din ryg ser ud og føles lige nu. Det kan sagtens være, det ikke er så unormalt, det du oplever, det kan sagtens være en normal udvikling af din krop. Dog, er det ikke rart at have hyppige smerter. Derfor vil jeg også klart anbefale dig at slå et smut forbi din læge og snakke med hende om alt det her. Måske hun kan give dig en henvisning til en fysioterapeut eller kiropraktor, som kan hjælpe dig med at få en bedre holdning i ryggen.
Det er rigtig godt, at du er blevet så bevidst om din holdning, det er vigtigt, at man husker at rette sin ryg ud. Så mind dig selv om det, så ofte du kan, og prøv eventuelt at strække mere ud. Din læge kan give dig nogle øvelser til at strække din ryg, og du kan eventuelt selv også prøve at lave noget yoga - det er effektivt for mange med rygsmerter.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, selvom jeg ikke kan fortælle dig så meget. Jeg håber virkelig, du vil tage til lægen - jeg er helt sikker på, at det her med din ryg sagtens kan løses.
Kærlig hilsen
Sophie