Afhængig af min kæreste?!
brevkassespørgsmål af
Lærke
15 år
Hej Brevkasse.
Jeg har i lang tid gået og tænkt over, om den måde jeg føler er normal. Jeg har en sød kæreste og vi han været sammen i et halv år. Men jeg tænker på ham HELE TIDEN. Jeg tænker på om han tænker på mig. Og jeg venter på han skriver til mig. Jeg synes det er begyndt at være frustrerende at han fylder så meget i mit hovede hele tiden, og jeg ikke kan lave noget uden at tænke på ham. Og uden at have min telefon med mig overalt. Det jo ikke fordi jeg får en dejlig følelse når jeg tænker på ham hvergang, det mere en lidt bekymret følelse, irriteret følelse. Jeg kunne forstå hvis det var helt i starten af vores forhold, og det hele var nyt, og vi var ny-forelskede. Men som sagt er det et halvt år siden vi kom sammen. Og jeg er simpelthen så træt af ikke at kunne stoppe med at tænke på ham hele tiden. Og hele tiden at skulle gå og vente på han skriver. Det heller ikke fordi jeg er usikker på om han stadig vil mig osv. For det ved jeg godt at han vil. Men jeg føler stadig ikke at jeg kan tænke på andet end ham, eller koncentrere mig om andet end ham. Han er den første jeg tænker på om morgenen, og den sidste jeg tænker på når jeg går i seng. Og jeg kan ligge søvnløs i 1-2 timer, bare af at tænke på ham og kigge om han har skrevet. Det lyder ikke særlig sundt. Er det normalt at have det sådan her, eller er det noget jeg burde arbejde på at få løst med mig selv?
Mvh. Frustreret Kæreste.

Svar:
Kære Lærke
Tak for din besked her i brevkassen. Hvor er det bare dejligt at høre, at du er sammen med en kæreste, som du er rigtig glad for. Det er en fantastisk og dejlig følelse at være forelsket og samtidig også lidt skræmmende, fordi man måske opdager en masse nye ting ved sig selv. Når du i overskriften skriver: "Afhængig af kæreste?", så tænker jeg, at forelskelsen på en eller anden måde føles som en afhængighed, fordi du ikke kan lade være med at tænke på ham. Samtidig læser jeg det, som en god ting, at du er rigtig glad for ham.
Man kan sige, at en forelskelse er en følelse, man får, når man oplever, at der er en person, som man er tiltrukket af og som har en helt særlig betydning for én. Forelskelsesfølelsen er en af de stærkeste følelser, som vi mennesker har og den er faktisk så stærk, at nogle af vores hjernefunktioner nedsættes, når vi er forelskede. Det kan f.eks. være evnen til at træffe beslutninger eller tænke rationelt. Derfor er der også mange, som oplever, at de hverken kan spise, tænke eller sove, fordi de er så forelskede. Det er helt, helt normalt og det er derfor også helt, helt normalt, at du har det, som du har det. Der er hverken noget mærkeligt eller unormalt ved, at du tænker  på din kæreste hele tiden, måske måske oplever at have mange sommerfugle i maven, tjekker telefonen hele tiden og at du har svært ved at sove. Alt det er af den simple årsag, at du er forelsket. Derfor tænker jeg heller ikke, at det er noget, som du burde arbejde på at få løst som sådan. Der er rigtig mange, som har det ligesom dig, når er har fundet én, som de er meget glade for.
Det meget forskelligt, hvornår forelskelsesfasen mindskes og der er faktisk mange, som mener, at forelskelsesfasen kan vare i op til et år. Selvom du tænker, at du ikke burde have det, som du har det nu efter seks måneder, er det faktisk ret normalt, at nyforelskelsesfasen kan vare i op et år. Jeg tænker derfor, at du ikke behøver at være nervøs eller bekymret over, at du tænker på din kæreste hele tiden. Du skriver, at du ikke synes, at det lyder særlig sundt, at du kan ligge søvnløs om natten i 1-2 timer for bl.a. at tjekke, om din kæreste har svaret dig. Det kan du have en pointe i. Selvom det er en normal reaktion på forelskelse, så kan for stort søvnunderskud være negativt ift. at få dagen til at fungere. Måske kan I ringes ved inden du skal sove for at snakke ud og sige godnat? Tror du, at det ville hjælpe på de søvnløse timer? Jeg tænker, at det måske vil give dig lidt ro og du på den måde oplever mindre trang til at tjekke din telefon om natten. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og jeg vil endnu engang sige, at det er rigtig dejligt for dig, at du har en kæreste, som du er så glad for. Tænk sig at have én, som tænker så meget på én, som du gør :)
De bedste hilsner,
Malou