mobning
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej jeg er en pige på tolv og går i 6.klasse. men i min klasse bliver er der en som bliver mobbet. hun er blevet mobbet i lang tid i mange skole år. det er kun drengene for klassen som driller hende og hun går også alene i frikvarteret.
jeg har prøvet og hjælpe hende, men det hjælper ikke rigtigt.
jeg siger tit til drengene at de skal holde op,men det hjælper ikke.
de driller hende fordi at hun er alene nogen gange og at hun er lidt (tyk)
hilden pigen på 12,
som vil hjælpe en "veninde"
hvad skal jeg gøre sådan at det bliver bedere.
ps.pigerne for klassen driller hende ikke men siger ikke noget til hende eller drengene, de er nærmest med drengene.

Svar:
Hej Gode veninde
Hvor er det dejligt at høre, at du er så god en klassekammerat, at du skriver til brevkassen for at hjælpe hende som bliver mobbet. Det er rigtig flot!
Det er hæsligt for dem, som bliver udsat for mobning. Jeg tror ikke altid at de som mobber ved, hvor meget de faktisk sårer den anden person.
Det er rigtig flot, at du har prøvet at hjælpe ved at sige til drengene at de skal holde op. Jeg tror, at det vil være en rigtig god idé, hvis du snakker med din lærer om det. Fortæl ham/hende om mobningen, at du har prøvet at stoppe det.
Lærerne har ansvar for at alle har det godt i klassen. Hvis nogen bliver mobbet, skal lærerne forsøge at stoppe det. Måske kan I få en temadag om mobning, hvor hele klassen snakker om, hvad mobning er, og hvor frygteligt det er for den det går ud over, og hvordan det kan stoppes. Nogle gange handler mobning om manglende forståelse for, hvordan andre har det.
Det er vigtigt, at jeres lærer får at vide at hun bliver mobbet. Du er en god klassekammerat, hvis du fortæller jeres lærer om det.
Har du flere spørgsmål eller brug for flere råd i forhold til, hvordan du kan hjælpe hende i din klasse, er du velkommen til at skrive igen eller logge på Chatrådgivningen.
Mange hilsner
Marianne