Min mor forstår ingenting

brevkassespørgsmål

Min mor forstår ingenting

brevkassespørgsmål af
Emily
12 år
Oprettet 5 år 2 dage siden

Hej jeg er en ppige på 12.

Og jeg har haft det ret dårligt i ca 3 år nu. Jeg ved ikke helt hvad der er galt, jeg ved bare jeg ikke har det godt. Når jeg bliver uvennr med min mor, råber vi altid af hinanden og det ender altid med jeg går op på væreslet. Men det er fordi min mor ikke forstår noget. Hun kalder mig altid en forkælet møgunge når vi skænds og kalder mig utaknemmelig. Men forstår bare ikke hvorfor jeg er utaknemmelig for alle har fået en telefon i klassen (næsten) og jeg har selv betalt for min telefon, ipad og computer, fordi de ting er for dyre at give i fødselsdags gave og julegave. Men hun ved bare ik at selvom jeg har mange venner og har mad på bordet, har jeg det fucking dårligt med mig selv. Og har prøvet at forklare hende det men det er som om un glemmer det hele tiden.

Kh, Emily - tak fordi du gad og læse det her:))

Svar:

Kære Emily

Det er godt at høre, at du har forsøgt at snakke med din mor om, at du har det dårligt, for det er virkelig vigtigt at tale med nogen, når man har det svært, så man ikke skal gå rundt med det hele selv. Derfor må det også være super frusterende, når det er som om, at din mor glemmer det efter, at du har prøvet at forklare hende det. Du skriver, at du har haft det dårligt i ca. 3 år, og jeg tænker at det er lang tid at gå rundt og have det dårligt uden at vide hvorfor. Jeg håber derfor at mit svar kan give dig inspiration til, hvad du skal gøre, så du kan få hjælp til at få det bedre.

Det lyder til at du og din mor kan gå helt skævt af hinanden, når du prøver at snakke med hende. Det må ikke være så rart at blive anklaget for at være utaknemmelig og en forkælet møgunge, når du faktisk oplever, at de andre fra din klasse er meget mere forkælede og får betalt alle de dyre ting, som du selv sparer sammen til. Selvom din mor reagerer på en rigtig ubehagelig måde overfor dig, så tænker jeg, at der kan være rigtig mange grunde til, at I blive uvenner. Det kan eksempelvis være, at I tager de her snakke på et tidspunkt, hvor din mor føler sig udmattet efter en lang dag, og derfor ikke har det helt store overskud til at skulle sætte sig ind i din situation, og måske derfor også glemmer det du fortæller. Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at hun får forståelse for, hvordan du går og har det, og derfor håber jeg også, at du har mod på at tale med hende igen. Prøv om du kan lave en aftale med din mor om et bestemt tidspunkt, hvor I kan snakke. Ved at afsætte tid til snakken, så er du mere sikker på, at hun har tid og energi til at tage snakken, så det sker under mere rolige rolige rammer. Er det svært at finde et tidspunkt, hvor I kan snakke i ro og fred, så kan du også prøve at skrive dine tanker og følelser ned på et stykke papir, og give det til din mor. Måske vil hun have nemmere ved at forstå det og huske det, hvis hun ser det på skrift.

Udover at tale med din mor, så kan det måske også være rart at tale med nogen andre om, at du har det svært. Det kan eksempelvis være, at du har en god ven/veninde, som du kan tale åbent med eller en lærer/pædagog på din skole som du er tryg ved. Ved at være åben overfor andre, så giver du dem mulighed for at støtte dig, når det er svært, og taler du med en lærer/pædagog, så kan den voksne hjælpe dig til, hvad der skal gøres for, at du kan få det bedre.

Du er selvfølgelig også altid velkommen i Cyberhus' en-til-en chat, hvor vores søde rådgivere sidder klar til at lytte eller komme med gode råd.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål