Min lyst kommer og går
brevkassespørgsmål af
Anne
13 år
Jeg er i pupertet og oplever at min lyst bare kommer og går. Der kan sagtens gå flere dage hvor jeg overhodet ikke skænker lyst eller det forneden en tanke. Og så kan der være dage hvor jeg næsten er våd hele tiden. Jeg har ingen partnere, hverken drenge eller piger så jeg må så gå i enrum for at klare det. Selv i skolen kan jeg godt gå og have lyst så når jeg er på toilet i et frikvarter og lave stort eller småt så har jeg også lige en finger dernede, det tager kun et par minutter, så er det klaret og så varer det da lidt før lysten vender tilbage. Men hvis jeg kan høre der sidder en i båsen ved siden af så gør jeg det ikke, det er for akavet. Tør ikke snakke med de andre piger om det men er det almindeligt at lyst kommer og går og man så tit lige må i enrum for at tage sig af det?

Svar:
Hej Anne,
Tak for dit spørgsmål, der sker mange ting når man er i puberteten, så jeg kan godt forstå at det er forvirrende.
Det er helt almindeligt at man nogle dage mærker meget lyst, og andre dage næsten ikke. Det er der flere grunde til. For det første betyder det selvfølgelig noget hvad vi ellers går og tænker på. Hvis vi er optaget af noget eller har travlt med tusind ting, er det meget naturligt at det ikke rigtigt fylder noget. Mens det fylder mere når der er dage hvor der er mere tid til tanker og fantasi, eller hvor noget får os til at tænke på sex.
Samtidig kan hormoner også spille en rolle, på den måde at man tænker mere på sex når man er i puberteten. Nogle piger har det også sådan, at de tænker mere på sex midt i deres menstruationscyklus end på andre tidspunkter.
Det er også en helt naturlig del af at være i puberteten, at man pludselig kan blive helt overvældet af lyst til at onanere, fordi hormonerne suser rundt. At onanere er naturligt og sundt. Men selvom det er det, vil synes jeg alligevel du skal lade være med at onanere når du er i skole. For de fleste er det noget lidt privat, og det kan blive rigtig træls for dig, hvis dine klassekammerater hører dig. Samtidig vil det måske også føles grænseoverskridende for dem. Måske er det i starten lidt svært at lade være, men det kan hjælpe at have nogle strategier til at tænke på noget andet, når lysten dukker op. Det kan f.eks. være at tænke på matematikopgaver, teksten til din yndlingssang eller at være fysisk aktiv på en anden måde. Måske kan det også hjælpe dig at tænke på, at du kan onanere når du kommer hjem.
Jeg håber hjalp lidt med dine spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Marie