Min kæreste rammer mig hårdt.

brevkassespørgsmål

Min kæreste rammer mig hårdt.

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus. Det er nu ca et måned siden at min kæreste startede på sin uddannelse. Det er jo såmænd egentlig positivt og super fedt for hende. Problemet der er opstået omhandler mig, de tanker jeg render rundt med, og når vi er sammen, altså mig og min kæreste. Efter hun er startet på denne uddannelse, er hun begyndt at få mange flere veninder, og de har også oprettet en Snap gruppe på Snapchat. Hun har også en bedsteveninde, har hun haft siden jeg mødte hende.  Alt dette er jo super positivt men det påvirker mig negativt. Når vi ikke er sammen (vi bor begge hjemme hos forældre) så skriver vi slet ikke lige så tit som før hendes uddannelse, måske kun et par gange om dagen, og hun skal alt muligt fis og så skal hun ordne hår på veninder og venner osv og det kan så tage 3 timer og så skal hun pludselig i seng. Når vi så er sammen (2 gange om ugen) så har hun siden hun startede der ude bare siddet med sin telefon konstant og hun bliver ret fraværende når hun har den i hånden. Der er så på de sidste 2 gange vi har været sammen opstået 2 situationer. Den første var at hun sad og skrev hele dagen med sin veninde, så skulle vi se en film og så sad hun stadig med den, så jeg spurgte om det virkelig var en nødvendig besked eller om den ikke kunne vente til dagen efter. Det blev hun mildest talt pisse sur over. Hun lagde den så fra sig og snakkede ikke til mig lang tid efter. Den anden situation var at vi igen, skulle se film og hun sad med den under 1. halvdel, hvor jeg så kommenterer på det og siger "kan du virkelig ikke se hvor irriterende det er?" og så blev hun bare sådan "pfft." og sad med den selvom jeg sagde noget.

Efter de her situationer, og at vi ik skriver når vi er sammen har jo så gjort at det er begyndt at gøre ondt inden i... jeg går med forskellige tanker.

Det skal lige siges at dette ikke er spørgsmål men, tanker jeg har når jeg er alene.

Er jeg ikke lige så interessant mere?

Hvorfor bliver hun ved når jeg kommenterer på det?

Hvor lang tid har dette forhold tilbage, hvis hun bliver ved?

Jeg bliver utrolig påvirket og ked af det.

Vi har 3 års dag snart, og jeg vil virkelig være sammen med hende i lang tid endnu, men jeg ved ærlig talt ikke hvor lang tid jeg kan holde til det her mere. Hun gør mig sindssygt ked af det, og det gør ondt at føle hun ikke elsker mig lige så meget, eller at hendes veninder bare er langt mere interessante end mig. Vi ses altså 2 gange om ugen, og det gør virkelig ondt hun ikke bare de 2 dage, ikke kan ligge sin telefon fra sig. Hvis jeg prøver at bringe emnet op, bliver hun bare dobbeltmoralsk og påpeger få gange hvor jeg har haft min telefon fremme, og det virker som om at hun retfærdiggøre dette ved at sige jeg også gjorde det engang, dog slet ikke i samme omfang overhovedet men ja. Sidst sagde hun også at hun havde været klistret op af mig hele tiden, men det føler jeg ikke, jeg kan ikke mærke at jeg bliver prioriteret, når hun skal sidde med sin telefon konstant, og det gør bare jeg trækker mig ind i mig selv når vi er sammen og bliver stille.

Så ja, nu render jeg ledende rundt i mit hovede og prøver hos jer, for at finde en måde at tage den op med hende på en god måde, som også gør at hun forstår hvordan jeg har det.

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev!

Når man har en kæreste kan studiestarten være en forvirrende og omvæltende tid. Både for den der er startet på studie, men også for den, der ikke er. Du skriver, at din kæreste netop er startet på studie, og hun nu bruger en masse tid på at skrive og snappe med sine nye studieveninder. Det betyder, at der ikke er ligeså meget tid til dig, og du føler dig overset og mindre interessant end du var før. Det er helt normalt at få den slags følelser, når den man plejer at få en masse opmærksomhed fra, pludselig vender sin opmærksomhed et andet sted hen. Og det kan være en rigtig svær situation, for på den ene side er man glad for at se den anden så glad og engageret i noget nyt, men på den anden side så kan man også godt føle, at man ikke længere betyder det samme for ens kæreste som man gjorde før. Og hvad er det så lige, at man skal gøre?

Du skriver, at du gør dig mange tanker om dit og din kærestes forhold, om fremtiden i det, om du kan holde til at være i det som det er nu, og om hun vil ændre sin adfærd. Alle de tanker du beskriver, er helt normale for én, som står i en situation som den du står i lige nu. Og når man får den slags tanker er det vigtigt, som du også selv skriver, at tale med sin kæreste om det. For hvis ikke man får talt om det, så kan tankerne blive ved med at rumstere inde i hovedet, og vokse sig større og større og til sidst komme helt ud af proportioner.

Men hvordan griber man lige sådan en samtale an? Det er vigtigt, at I snakker om det på et tidspunkt, hvor der er ro på, hvor I er i godt eller neutralt humør og hvor I ikke er optaget af noget andet. Sluk for fjernsyn, computere og telefoner, så der ikke er nogen forstyrrelser, og sørg for at tage jer god tid. Lyt til hinanden og undgå at komme op at skændes. Giv hinanden rum og plads til at give udtryk for jeres tanker og følelser, uden at føle jer angrebet af den anden. Start fx samtalen ud med at sige til din kæreste, at der er noget, du gerne vil snakke med hende om. Sig det stille og roligt og sig, at det er vigtigt, at hun bare lytter, uden at afbryde. Understreg at der ikke er tale om et angreb, men mere er tale om, at du har nogle tanker og følelser, som du har brug for at få luft for. Og sørg for at holde bolden på egen banehalvdel. Fortæl hvad hendes adfærd gør ved dig - uden at være anklagende.

Når hun har lyttet til dig, er det vigtigt, at du også lytter til hende - stadig med samme spilleregler som ovenfor nævnt. Hvis I kan holde samtalen inden for de rammer, uden at komme op at skændes, er der god mulighed for, at det kan blive en frugtbar samtale, som der kan komme noget rigtig godt ud af. For ingen af jer er tjent med, at I ikke begge to er lykkelige i forholdet.

Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig held og lykke!

De bedste hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål