Min kæreste presser
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg har været sammen med min kæreste i et halvt år og jeg elsker ham, men han presser ret meget på for, at vi skal have sex. Han siger at det er normalt i vores alder, og at alle gør det. Han spørger tit, om jeg ikke stoler på ham, og nogle gange får han det til at lyde som om, det er mig, der er mærkelig, fordi jeg ikke vil. Jeg har aldrig sagt, at jeg ikke vil, men jeg har sagt, at jeg ikke er klar endnu. Er det mig, der overreagerer. Jeg er bange for at miste ham, men også bange for at gøre noget, jeg ikke føler mig tryg ved.

Svar:
Kære søde og seje du.
Først og fremmeste vil jeg gerne starte med gøre følgende helt klar:
Sex SKAL altid være frivilligt og med sammentykke. At være i et forhold giver ingen ret til at presse den anden part til sex, at din kæreste prøver at få dig til at føle skyld eller mærkelighed, fordi du ikke er klar endnu er ikke i orden på nogen måde. I dette tilfælde ville man kalde det pres eller manipulation, og det er ikke sundt i et forhold.
Det er helt normalt ikke at være klar endnu , uanset alder, uanset hvor lang tid man har været sammen. Din grænse er lige så vigtig som hans lyst. Hvis han virkelig elsker og respekterer dig, vil han kunne vente, til du føler dig klar. Hvis han ikke kan det, skal du måske overveje om han virkelig er den rigtige for dig.
Det er helt forståeligt, at du er bange for at miste ham, men det er endnu vigtigere, at du ikke mister dig selv eller overskrider dine egne grænser.
Du gør allerede det rigtige ved at lytte til dig selv. Du skal ikke føle dig presset til sex for at bevise din kærlighed. Du skal kun gøre det når du er klar både mentalt og fysisk.
Så hvordan kan du få dit budskab klart og tydeligt igennem til ham? For at hjælpe dig lidt på vej med at markere dine grænser overfor ham, så giver jeg dig lidt inspiration til nogle forskellige måder. Så kan du selv vurdere hvilken der giver mest mening for dig at bruge.
Stille og roligt: Her kan du fx sige/skrive til ham, alt efter hvad du er mest komfortabel med: “Jeg elsker dig, men jeg er ikke klar til sex endnu. Jeg har brug for, at du respekterer det. Når jeg er klar, lover jeg at sige det til dig.”
Hvis han presser med “stoler du ikke på mig?”: Så kan du sige/skrive noget i stil med: “At jeg ikke er klar til sex handler ikke om hvorvidt jeg ikke stoler på dig, men om hvorvidt jeg selv føler mig klar. Jeg stoler på dig, men jeg skal også kunne stole på, at du respekterer mine grænser.”
Hvis du vil være lidt mere bestemt i tonen: “Når du presser mig, får det mig kun til at trække mig mere væk. Hvis vi skal have sex skal jeg også føle mig klar, det vil ikke føles rart hvis der er et pres på mig.”
Hvis du vil sætte en mere tydelig grænse: “Jeg vil ikke have sex, før jeg selv føler mig klar. Hvis du ikke kan respektere det, er vi nok ikke det rette match.”
Det vigtigste her er bare du er ærlig overfor om dine grænser. Du behøver heller ikke forklare dig mere, end du har lyst til. Et “jeg er ikke klar” er grund nok i sig selv, og somsagt hvis han virkelig elsker og holder af dig, så vil han respektere du vil vente.
Håber mit brev kan være dig behjælpelig og jeg vil ønske dig al god vind fremover.
Med venlig hilsen Kylie.