min kæreste og mine privat billeder
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej brevkassen jeg er en pige på 15, jeg har fået en dejlig kæreste på 16, vi går på efterskole sammen jeg har sendt et røvbilled til ham flere gange, sender tit, da jeg stoler på ham, vi er meget åbne sammen men her da vi snakkede over facetime, skulle han vise mig noget, der så jeg så at han havde sendt mit røvbilled til en af hans venner der jeg fortæller ham at jeg har set det, benægter han først, og bagefter indrømmer han så jeg siger jeg har brug for tid alene jeg vil også lige sige at det ikk er første gang, der vi startede forholdet, gjorde han det også men nu sider jeg her, og ved sku ikke helt hvad jeg skal gøre jeg elsker ham pisse meget, ved ærligt ikke om det skal slutte på grund af det

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er meget i tvivl om, hvad du skal gøre med dit forhold til din kæreste. Han har brudt din tillid, og gjort noget, der på ingen måder er okay, og faktisk heller ikke er lovligt - men det skal jeg nok vende tilbage til.
Mange i din alder sender intime billeder til deres kæreste, og det er der ikke noget i vejen med, så længe man har en aftale om, at begge synes det er okay (og begge er over 15 år). Men det er ikke okay at dele det videre til andre uden at have fået lov. Og det er rigtig ubehageligt, når det sker, for det er et intimt øjeblik, som kun var tiltænkt ens kæreste, og kan udnyttes af andre. I loven (§264d) står der også, at hvis man videredeler private billeder, kan det give 3 års fængsel, og i og med du er under 18 år, og juridisk set er et barn, så er det faktisk børnepornografi, han sender videre, og det kan give to års fængsel (§235). Det er ikke for at gøre dig bange eller forvirret, men blot for at understrege, at det ikke kun er mig, der mener, at det din kæreste har gjort på ingen måder er i orden, men at det officelle danske samfund også mener, at det ikke er i orden. Så du har alt mulig grund til at være frustreret og ked af hans handlinger.
Når nogle drenge deler intime billeder af deres kæreste til deres venner, kan det skyldes forskellige ting. Men det som flere drenge fortæller er, at de gør det, fordi de gerne vil blære sig lidt med, at de har en lækker og flot kæreste, og på den måde får de anerkendelse fra vennerne. Så det er altså ikke nødvendigvis fordi han er ude på at såre dig eller udstillle dig, men måske fordi han gerne vil "vise dig frem". Måske føler han også pres fra vennerne til at dele, hvis de selv deler billeder af deres kærester. Men uanset hvad hans begrundelse er, så er det ikke en undskyldning for hans handlinger.
Men hvad skal du så gøre nu? Først og fremmest vil jeg anbefale dig at sige til ham, at han skal slette billederne og bede sine venner om at slette det også. Du kan jo fx fortælle ham, hvad der står i loven og hvad konsekvenserne er, hvis de ikke gør det. Dernæst er spørgsmålet så, om du kan stole på ham igen? For hvis du ikke kan det, så kan det være svært at fortsætte forholdet, for forhold skal helst bygge på gensidig tillid og respekt, og det må man sige, at han netop har brudt. Så det er nok op til dig selv at finde ud af, om du kan tilgive ham, og om du kan stole på ham igen.
Det er helt i orden at tage en lille pause fra ham for at mærke, hvordan du har det, og hvad du mest har lyst til at gøre. Det kan nemlig være nemmere at finde ud af, når man ikke bliver "forstyrret" af den person, der har såret en. Det kan også være en idé at snakke med ham om, hvorfor han har gjort det, og samtidig fortælle ham, hvad det har gjort ved dig, og hvad han har gjort ved jeres forhold. Hvis du efter den samtale finder ud af, at du gerne vil fortsætte med at være sammen med ham, og han oprigtig fortryder det, han har gjort, så kan det være en god idé at finde ud af, hvad der skal til, for at du kan stole på ham igen. For der kan godt gå tid før det sker, og det er meget forståeligt, hvis du har eller får tvivl om, hvorvidt han kan finde på at gøre det igen. Men for at den tvivl ikke skal ødelægge jeres forhold, så er det vigtigt, at du har gjort det klart, hvad han skal gøre for, at du stoler på ham. Hvis du derimod vurderer, at du ikke vil komme til at stole på ham igen, så er det også helt i orden, og så er det nok bedst at ende forholdet. Men igen, du er den eneste som ved, hvad der er det rigtige at gøre for dig.
Det kan være godt at tale med nogen om det her og hvad du går igennem for det er mange tanker at gå alene med. Hvis du ikke føler, at du har nogen tæt på, som du kan tale med, så er du altid velkommen i vores chat til en snak.
Hvis hverken ham eller hans venner vil slette dine billeder, så kan jeg også anbefale dig at kigge på Slet.dk  som er en rådgivning til dem, der har fået delt fx private billeder.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og finder ud af hvad du skal gøre.
Mange hilsner Pernille