Han delte privatbeskeder
brevkassespørgsmål af
Jennifer
18 år
Hej! Jeg er en influencer på de sociale medier, men det hele er gået så stærkt for mig, at jeg ikke har sat mig inde reglerne. Der er ihvertfald 1 bestemt ting jeg virkelig har brug for svar på. Jeg er uvenner med den her anden influencer (selvom han ikke er en rigtig influencer da han køber sig til følgere) men ham har jeg haft samtaler med, hvad vi blev uvenner over er en utrolig lang historie, kort sagt har han truet med at skære mit navn i hans arm, løget om mig på sociale medier og manipuleret og udnyttet sine følgere. Her sidst indgik vi en aftale om at lade hinanden være, og ikke snakke mere om hinanden (Selvom det faktisk kun gavnede ham, da alle andre har fundet ud af hvordan han er) Ihvertfald. Så afsluttede jeg det med at skrive en lang besked om min mening, da han havde behandlet mig som lort, og havde samlignet mig med hans stedfar som bankede ham. Jeg skrev i den lange besked om min mening at HAN IKKE MÅTTE SENDE DET VIDERE DA HAN IKKE HAVDE MIN TILLADELSE. Og hvad gør han? Han sender det videre til en af mine gode veninder som viser mig det. Jeg har efterhånden fået nok af ham, og jeg gider virkelig ikke at han bliver ved med at lyve om mig og deler beskeder han ikke har tilladelse til. Jeg ved man ikke må dele screenshouts ud på nettet medmindre navnet på personen er sløret, men man godt læse dem op. Har jeg mulighed for at gå til politiet når jeg både har beviser på at han sende det videre til folk og billeder hvor han truer mig? Jeg håber virkelig på at få hjælp for jeg kan virkelig ikke finde ro i mig selv.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
På din beskrivelse af forløbet lyder det som om, at du har grund til at føle dig krænket.
Vi har heldigvis lovgivning i DK, som helt klart siger, at man ikke må dele andres private oplysninger uden samtykke. Jeg ved ikke specifikt hvad du har skrevet, men når du har gjort det klart, at han ikke må dele det, fordi det er privat, vil jeg vurdere, at der er grund til at kontakte politiet. Paragraffen hedder 264d.
Paragraf 266 bruges i forhold til trusler (i billeder eller direkte). Ligeledes findes der lovbestemmelser om injurier og æreskrænkelser, som beskytter borgere mod at blive omtalt usandt i offentlige sammenhænge.
Jeg synes du skal kontakte din lokale politistation og høre deres vurdering af forløbet. Forhåbentlig vil de gå videre med sagen.
Held og lykke - og god dag til dig
Jonas