Min første menstruation

brevkassespørgsmål

Min første menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Hej, så heg startede min mens for omkring 5 dage siden, min mor ved ikke jeg har fået den, men tror hodt hun kan regne det ud siden jeg har blødt igennem to shorts:( det er virkelig ubehaligt at have! i nat der vågnede jeg op med blod over det hele (klamt!!), men har ikke nogle nat bind som jeg kan bruge, og min mor er væk i de næste 5 dage og det er hende der køber bind, og gider ikke spørger min far om han vil købe nogle fordi det ville være akavet! (Btw jeg har kun 3 bind tilbage!) jeg ved ikke hvordan jeg noglesinde skal klare mit liv sådan her! Så har i nogle gode tips til at overleve det, og ikke føle sig klam hele tiden, selvom man hår i bad hver dag?:(

Svar:

Hej med dig.

Det er helt normalt, at man kan blive chokeret, overrasket og synes det er rigtig ubehageligt at få sin første menstruation. De fleste er ikke vant til at skulle se blod på den måde, og samtidig skal man også pludselig finde ud af, hvordan man overhovedet gør, når man har menstruation. Så det er helt almindeligt, at du ikke helt ved, hvordan du skal håndtere det. Men jeg lover dig, at du helt sikkert nok skal komme til at vænne dig til det, selvom du synes det er uoverskueligt nu. Selvom de fleste nok synes, at menstruation ikke er særlig fedt, så kan det hjælpe at tænke, at det er et sundhedstegn at have menstruation, og betyder at din krop fungerer som den skal, og det er er nok meget rart at vide :-)

Når man lige har fået menstruation, så er man ret meget på bar bund, fordi man ved ikke, hvor meget man bløder, i hvor lang tid, hvornår på døgnet, hvilke typer bind eller tamponer, der passer en osv. Så jeg kan sagtens forstå, at du slet ikke kan overskue det, for du mangler meget viden om det. Men det kommer! Jo flere gange du får menstruation, jo bedre bliver du til at lære din krop at kende, når den har menstruation. Og når du er blevet lidt klogere på det, så bliver det også meget nemmere for dig at komme igennem de dage, du har menstruation.

Jeg vil råde dig til at prøve dig frem med forskellige bind eller tamponer eller måske en menstruationskop. Det er meget forskelligt fra person til person om hvad man foretrækker, ligesom der også er forskel på produkterne. Hvis du synes det er klamt og du bliver ved med at have det sådan, kan det godt være, at bind ikke er for dig, men i stedet skal prøve med tampon eller en menstruationskop, hvor du ikke ser blodet eller kan mærke bindet, når du går med det. En tampon skal dog skiftes ofte, og man må ikke sove med en tampon, så der er det godt også at have bind at sove med om natten. En menstruationskop skal tømmes to gange om dagen, og genbruges ved hver menstruation. Så du skal købe den en gang. Man skal dog huske at koge den af efter og før hver menstruation. Hvis du fortsætter med bind, så husk at skift det ofte, særligt i de dage, hvor du bløder meget, da det er mest hygiejnisk, og det kan også gøre, at du ikke synes det er ligeså klamt.

Når du har fundet den type, der passer dig bedst og er mest behagelig for dig, så bliver det også nemmere for dig at komme igennem din menstruation. Du kan måske prøve at tale med din mor eller nogle veninder, der har fået menstruation om, hvilke typer de bruger. Måske en eller flere af dem har forskellige bind eller tamponer liggende, som du kan prøve dig frem med?

Nu ved jeg ikke om din mor er kommet hjem, men ellers kan du måske ringe/skrive til din mor og snakke med hende om situationen, og måske kan hun tale med din far, som kan købe bind til dig, så du ikke behøver at snakke med ham om det. Jeg kan godt forstå, at du synes det er akavet at tale med din far om det. Han ved dog nok godt, at du på et tidspunkt får menstruation, og vil sikkert gerne hjælpe dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og finder den bedste løsning til dig.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål