Min far råber hele tiden af mig
brevkassespørgsmål af
Rebecca
11 år
Jeg er 11 år og bor hjemme hos min far sammen med min 13 år storebror min mor døde for 2 års siden af kræft i hjernen siden det har alt været meget svært for mig og min bror i starten græd jeg hver nat uden at fortælle det til nogen vi er nu flyttet til et mindre hus jeg har det altid godt før min far kommer men når han så kommer hjem råber han og siger vi ikke gør noget og sætter os i gang med mange ting han råber tit af min bror fordi han spiller på sin computer lidt for meget men jeg bliver rigtigt ked af det og sur når han råber ad os min far har også gode sidder men han behandler os som om vi er 16 og ikke laver noget som helst hvis nogen spørg hvordan det går hjemme hos os har jeg ikke lyst til at sige sandheden jeg siger bare at det går fint min far har ikke noget job lige nu han har meget temperament jeg har det bare som om jeg ikke vil være nogen steder jeg vil bare væk fra alt Kh den triste pige

Svar:
Kære triste pige,
Først og fremmest så gør det mig ondt af læse, at din mor er død. Det er et kæmpe tab dig og din familie har fået, og det er helt forståeligt at I alle har det svært. Både dig, din bror og din far.
Du skriver, at din far efter din mors død ofte råber af jer, hvis I fx ikke har ryddet op, og at det gør dig ked af det. Det kan jeg godt forstå! Når jeg læser dit brev, så lyder det som om at din far fortsat stadig er rigtig ked af det og savner din mor. Måske synes han også det er lidt svært at stå med ansvaret for hus og børn. Han har jo altid håbet og troet at det var noget han skulle være fælles med jeres mor om. At han råber af jer bunder nok derfor I, at han bliver stresset over alt det han føler han skal ordne, når han også er ked af det og savner jeres mor. Det er helt okay, at han gerne vil have mere hjælp i huset - I må jo alle hjælpe hinanden, så I har det så godt som muligt, men selvfølgelig uden at der skal være urimelige krav til dig og din bror.
Jeg tænker, at der er flere forskellige ting du kan gøre. Måske du kan skrive et brev til din far, hvor du fortæller, at det gør dig rigtig ked af det, når han råber af jer, men at du godt kan forstå at det hele også er svært for ham, efter din mor er død. Nogle gange kan det være lettere at beskrive sine følelser når man skriver det ned, og det kan også være nemmere for den der læser brevet at tage det til dig. Du kan også sige det til ham, hvis du har det fint med det. Jeg tror det vil være rigtig godt for din far at høre, at det gør jer kede af det når han råber. På sigt vil han forhåbentlig tænke mere over det.
Derudover så synes jeg, du skal foreslå din far, at dig og din bror får nogle pligter som I skal gøre i løbet af ugen og skriver dem op. På den måde ved I hvad I skal gøre, og jeres far får mulighed for at fortælle hvilke ting han gerne vil have I hjælper til med i huset. Det skal selvfølgelig være noget I alle er enige om, men som sagt er det i orden at jeres far gerne vil have at I laver nogle ting derhjemme, men det er ikke i orden at han råber af jer og gør jer endnu mere kede af det.
Derudover så tror jeg, det kunne være rigtig godt for dig, måske at snakke med nogle andre om din mors død. Der er mange andre i samme situation om dig, og det kan sommetider være rigtig rart at høre andres følelser også. Du kan for eksempel spørge på din skole om de kan hjælpe dig med at få kontakt til en sorggruppe i den kommune du bor i, hvor man mødes med andre børn og unge, som har mistet en forælder. Du kan også prøve at kontakte "Børn, unge og sorg" her: https://bornungesorg.dk/ved-dodsfald-i-familien/ . Her kan du snakke med en psykolog omkring det hele, måske han/hun kan hjælpe dig videre.
Jeg håber du kunne bruge svaret til noget - ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen!
Rigtig glædelig jul til dig og din familie.
Mange hilsner
Christina.