Min ankel knækker hele tiden
brevkassespørgsmål af
Alice
12 år
Det Mine led i mine ankler har altid været slappe men for tre dage siden brækkede jeg om på min venstre ankel indad. Det gjorde ikke særlig ondt, men en omkring en time efter vrikkede jeg igen om indad og den her gang sagde det en underlig knæklyd. Det mærkelige er at lige siden min ankel ligesom vrikker om indad når jeg går og siger knæk for hvert femte skridt jeg tager. Nar min ankel vrikker om på den måde falder jeg jo og har fået blå mærker på mine knæ. Når jeg står normalt og bøjer min venstre ankel indad kan den næsten rører jorden. Min mor har købt en ankelstøtte men den hjælper ikke så meget for falder stadig og den siger stadig knæk. Vi skal have fundet en tid til lægen i næste uge men jeg ville vide om der er noget jeg selv kan gøre inden, nu hvor alle fyseterapeuter er lukkede PGA corona

Svar:
Kære Alice
Mange tak for dit spørgsmål. Det var da megA irriterrende med den ankel.
Jeg kan desværre ikke sige, hvad det er, det kræver en undersøgelse. Men det vigtigste nu er er ro og hvile af foden og dernæst let belastning/belastning til smertegrænsen, men det må ikke gøre ondt. Dvs lad være med at gå på det, sæt dig i sofaen/sengen med benet lidt op og nyd af det er tid til serier og sofahygge. Mor og far må gerne servicere lidt og støtre dig når du skal rundt, så du undgår belastning.
På apoteket kan fåes et støttebind, der afstiver anklen, hvis dibe forælde vil inverstere i det, kan det være en god mulighed til at give anklen lidt ro, men det koster nok 3- 400kr.
Og så vil en tid ved lægen i kommende uge, være en rigtig gode ide.
Jeg håber,  at der snart er bedring.
Mange hilsner
Eva