Menstruation til en håndboldtræning
brevkassespørgsmål af
anonym
13 år
Hej
jeg går til håndbold og træner på elite niaveu men har fået min menstraution fra lidt tid siden og ved bare virkelig ikke hvad jeg skal gøre når jeg er til håndbold samme tid som jeg har menstraution??? vil helst ikke bruge tampon da jeg aldrig har prøvet det før og vil virkelig heller ikke snakke med min mor om det da vi ikke har et så godt forhold, og jeg syndes også det er rigtig pinligt at snakke om. Der er heller ikke nogle fra mit hold/træner som jeg kan snakke med da dem på mit hold aldrig snakker om det og jeg derfor heller ikke ved hvem der har fået det endnu og de bliver sure hvis man spørger dem om de har fået det og vil heller ikke sige det til min træner da det er en mand :-)
håber i kan hjælpe!

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det godt, at du skriver ind til os, for jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvad du kan og skal gøre, når du har menstruation til håndbold. Når man lige har fået sin menstruation, så tager det lidt tid at finde ud af, hvad man skal gøre, forstået på den måde, at man lige skal finde ud af, hvad man skal bruge, når man har menstruation, hvornår man skal skifte bind, hvilke trusser man skal have på osv. osv. Det er ikke altid nemt, så jeg forstår godt du synes det er lidt svært.
Jeg antager, at du er startet med at bruge bind, når du har menstruation. Det vil du også sagtens kunne bruge, når du spiller håndbold. Når du bevæger dig meget, kan der være en risiko for, at bindet også kommer til at "krølle" lidt eller sidde skævt, så derfor kan det være en idé at bruge et lidt større eller kraftigere bind end det, du normalt bruger, hvis det er en af de første dage i din menstruation, hvor man som regel bløder lidt mere. Det kan fx være et natbind, som er lidt længere i størrelsen, eller et dagsbind, som er lidt kraftigere end det, du ellers bruger. Du er nok nødt til at prøve dig lidt frem den første eller de første gange, for at finde det rigtige og så hvis du kan, gå ud og tjekke på toilettet, at det sidder som det skal. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at sige det til din træner. Men da I har den alder, I har, ved han nok godt, at I begynder at få menstruation nu. Så jeg tror roligt, at du kan fortælle ham, at du har menstruation, hvis han synes det er mærkeligt, at du går oftere på toilettet, eller hvis du er nervøs, når træningen starter.
Selvom bind er lavet til at suge væsken, så man ikke bløder igennem, så er der mange, der synes, at det er nemmere eller mere behageligt at bruge tampon eller en menstruationskop. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil bruge en tampon til håndbold, når du aldrig har prøvet at bruge det før. Men hvis du finder ud af, at det ikke er behageligt med bind eller det bare ikke fungerer for dig, så kan det være en god idé at prøve at øve noget andet. Hvis du vil prøve tampon, så kan du øve det  på et tidspunkt, hvor du ikke har menstruation og ikke er afhængig af, at det skal sidde rigtigt, da det kan være ret stressende, hvis det ikke lige fungerer i de første forsøg. Ved de fleste tamponer følger der et indsætningshylster med, som gør det nemmere at sætte tamponen op. Det kan også være nemmere at gøre, hvis du kender dig godt forneden, og har det okay med at stikke en finger op i skeden. Det kan gøre det nemmere at sætte en tampon op. I første omgang kan du prøve med en af de mindre størrelser, så du lærer hvordan man sætter det op først, for når du har lært det, så er det nemmere at mærke, om det skal være større eller om det er tilpas. Du kan prøve at kigge på udvalget i dit nærmeste supermarked, så du kan få et bedre overblik over de forskellige slags og størrelser, der findes.
Du kan også prøve en menstruationskop, som er en kop, man sætter op i skeden, og hvor blodet ryger ned, som man så skal tømme et par gange dagligt. Den sidder fast med vakuum, så der er ikke risiko for, at den ryger ud, ligesom det er meget svært at bløde igennem, da blodet først vil ryge ned i koppen. Man koger koppen af hver gang man får menstruation og når man er færdig med at have det, så man bruger bare den samme kop hele tiden. Så det er en billigere løsning end bind eller tamponer. Man kan købe en menstruationskop online, i Matas eller på apoteket, og der følger en vejledning med til, hvordan man sætter den op, og der findes også video på nettet, hvor man kan se, hvordan man folder koppen.
Det kan være dyrt at købe bind og tamponer, så selvom du ikke har lyst til at tale med din mor om det, så tænker jeg, at det vil være godt, at hun ved, at du har fået menstruation, så du ikke selv skal betale. Hun ved også godt, at du på et tidspunkt får menstruation, så jeg er sikker på, at hun ikke vil synes det er pinligt, da det er noget, der er meget naturligt for hende, da hun også selv har menstruation, og nok også godt kan huske første gang hun fik det. Det behøver ikke at være en længere snak om det, men måske du bare kan fortælle hende, at du har fået det, og du gerne vil bruge de her bind eller tamponer eller menstruationskop.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og finder den bedste løsning, når du har menstruation og skal spille håndbold.
Mange hilsner
Laura