Menstruation på minipiller
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej
Jeg har et spørgsmål angående minipiller. Jeg begyndte for mange mange år siden på p-piller, og har egentlig taget dem indtil for en måneds tid siden. Grunden til jeg stoppede var, at min læge var bange for, at jeg kunne have en blodprop i min læg. Jeg skiftede derfor til minipillen her for 4 uger siden.
Mit spørgsmål er så. Hvor lang tid går der fra man begynder på minipiller, til ens menstruation kommer? Hvis jeg havde taget mine p-piller skulle min menstruation nemlig være kommet nu her, men da jeg er skiftet tænker jeg, at kroppen lige skal vænne sig til det hele.
Jeg håber i kan svare på mit spørgsmål.
Med venlig hilsen

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan forstå, at du er skiftet fra p-piller til mini-piller, og din menstruation nu er udeblevet. Hvis du har gået direkte fra p-piller til minipiller, dvs uden at holde blødningspause, så vil din menstruation hoppe en omgang over, dvs den vil udeblive en enkelt omgang. Der er en nogle på minipiller som får uregelmæssige menstruationer, så de kan i nogle tilfælde være lidt sværere at regne med end når man tager p-piller. Som du selv skriver, så skal din krop lige vende sig til den nye hormonmængde, og der er ikke noget unormalt i, at din menstruation ikke er kommet hvor den plejer.
Hvis du har haft ubeskyttet sex, så skal man altid være opmærksom på, om man kan være gravid. Hvis du husker at tage dine p-piller/minipiller, så er du beskyttet med 98% sikkerhed.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie