Menstruation kommer ikke anden gang
brevkassespørgsmål af
Sille
16 år
Hej
Min menstruation er ikke kommet her anden gang efter jeg sidst havde sex, da jeg havde sex sidste gang fik jeg min menstruation 10 dage efter, men nu er min mensruation ikke kommet her anden gang efter vi havde sex, og han havde kondom på, og jeg er ikke på p-piller eller ligne. Kan jeg så stadig være gravid. Jeg går på efterskole og en af mine veninder siger at, jeg stadig kan være gravid. Er det rigtigt?

Svar:
Kære Sille.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår rækkefølgen korrekt, så nu skriver jeg lige sådan som jeg forstår det. Du havde beskyttet sex for ca 1 1/2 måned siden, 10 dage efter fik du din menstruation, men den menstruation du skulle have haft nu er udeblevet?
Jeg vil starte med at skrive at det er rigtig godt at du tænker på at du skal beskytte dig under sex, og jeg vil bestemt anbefale kondom også sammen med p-piller, da det jo forhindre kønssygdomme. Men intet er jo 100% sikkert og kondomet kan jo være sprunget.
Dog vil jeg mene at hvis du har haft en normal og fuld menstruation 10 dage senere så er sandsynligheden for at du er gravid ikke særlig stor.
Din menstruation kan bare være forskubbet eller forsinket en smule. Er den fortsat ikke kommet og er du fortast bekymret, så viæ jeg da anbefalede dig at købe en graviditetstest og tjekke det selv.
Jeg kan jo desværre ikke give et helt endeligt svar på dit spørgsmål, men jeg håber alligevel det hjalp lidt.
Mvh læge Julie