bekymring omkring min penis
brevkassespørgsmål af
Dylan
17 år
Hej Jeg er virkelig bekymret angående min penis. Her på det sidste, har jeg opdaget noget rødt på den, lige hvor man tisser eller deromkring. Det er rødt og hævet, men gør ikke ondt medmindre jeg rør det. Det bliver også værre, når jeg er stiv. Jeg døjer med angst, så jeg er ikke lige klar til at tage til lægen og få set på det endnu, det er derfor jeg skriver her. Det skal også lige siges, at jeg aldrig har været seksuel aktiv. Jeg ved virkelig ikke, hvad det kan være, og jeg er faktisk begyndt at være en smule bange.

Svar:
Kære du,
Tak for dit spørgsmål. Det kan skyldes flere ting. Hvis man er seksuel aktiv, kan det være kønssygdomme. I dit tilfælde kan det være irritation af glans (spidsen af penis). Det kan skyldes snæver forhud. Det er vigtigt at holde området rent, skylle med vand og eventuelt klorhexidin 2 gange dagligt. Der kan komme betændelse med bakterier eller svamp og i det tilfælde er det en god ide at tage til lægen, da det kan blive aktuelt med noget behandling. Det er ikke farligt, men det kan jo være rigtig ubehageligt og give mange smerter. Specielt hvis det begynder at svie eller klø, så kan det være tegn på svamp. Eller hvis der kommer noget udflåd.
Håber det hjalp dig lidt videre. Husk at lægen altid vil tage dig alvorligt og rigtig gerne hjælpe dig.
Kh