Menstruation eller ej
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus. Jeg er meget i tvivl om jeg har fået min første menstruation eller om jeg ikke har. Det hele startede med at jeg tørrede mig efter jeg havde tisset. Der var en tynd stribe blod på papiret. Ingen tvivl om at blodet kom fra skeden. Blodet var dog ikke løbet ned i underbukserne endnu da der var så lidt. Jeg sagde det til min mor og hun gav mig bind, og sagde at jeg skulle sove med et. Jeg lagde mig til at sove men da jeg kiggede i bindet næste morgen var der ingen blod! Jeg ventede i 5 dag mere men der var stadig ingen blod. Nu er jeg bare virkelig forvirret og jeg ved ikke om der var tale om min første menstruation når der jo kun var så lidt blod?? Håber at i kan Besvare mit spørgsmål. Mange hilsner fra den forvirrede pige.

Svar:
Kære forvirrede pige,
Der kan opstå tvivl og mange spørgsmål i forbindelse med den første menstruation. Når pigekroppen begynder at komme i puberteten, sker der rigtig store forandringer. Hos de fleste piger starter puberteten i 10-14-årsalderen, når brysterne begynder at vokse, men det er også helt normalt, at der sker både tidligere og senere. Derfor er det også forskelligt fra pige til pige, hvornår man får sin første menstruation.
Du skriver, at du oplevede, at der var en tynd stribe af blod på toiletpapiret, men at der ikke kom mere blod på bindet natten over eller de efterfølgende dage. Det kan sagtens være, at det var din første menstruation. Nogle piger oplever at bløde meget, mens andre piger kun bløder lidt og i få dage. Mit råd til dig vil være at vente og se, om du får en ny blødning om en måneds tid. Når man begynder at få sine første menstruationer, så kan det nemlig være meget uregelmæssigt. Kroppen skal også vænne sig til, at den begynder at menstruere.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Lucia