Deform
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg er en pige på 18 år som har et problem med mine bryster.
De stoppede med at vokse da jeg var ca. 12 år og er meget små, i forhold til resten af min krop. Jeg har taget 15 kilo på over de sidste to år, bare ikke på brysterne! De er meget spidse og det er som om halvdelen af brystet mangler, altså den nederste del af brystet.
Mine brystvorter er sådan helt store og det ligner at de er hævede 24/7. Undtagen når jeg fryser.
Jeg har vidst i nogle få år nu at de er deforme og at det hedder tuberøse bryster, så det jeg egentlig ville vide er:
Kan man få tilskud til en operation? Når ens bryster ikke bare er små, men faktisk er deforme?
Kan ikke passe nogle bh’er og de ser helt forkerte ud.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver.
Jeg kan forstå, at du har et problem med dine bryster, som du gerne vil have gjort noget ved. Og jeg kan læse, at du allerede selv har sat dig godt ind i problemstillingen og har et bud på, hvad der kan være tale om.
Først om fremmest så ser bryster meget forskellige ud, og der er ingen bryster der er ens. Det er helt naturligt at have skæve bryster, bryster som har lidt forskellige størrelse osv. Men sådan som du beskriver udseendet af dine bryster som lange/spidse, hvor den nederste del er underudviklet og med meget store brystvorter, kunne det godt indikere at du har tuberøse bryster. Men det skal der en læge til at vurdere ved at se på brysterne, så jeg vil anbefale dig at gå til din egen læge og få en snak om problemstillingen og få brysterne undersøgt. Det er ikke farligt at have tuberøse bryster, men det kan selvfølgelig være meget generende, hvis man er ked af udseendet af brysterne, ikke kan passe bh'er osv.
Så vidt jeg ved/kan læse, kan man blive henvist til offentlig (gratis) behandling/operation for tuberøse bryster på hospitalet, hvis brystdeformiteten vurderes til at være stor. Det skal din læge vurdere. Hvis det er en mild grad af tuberøse bryster du har, kan du formentlig ikke blive henvist til et offentligt (gratis) tilbud, men må derimod tage kontakt til private plastikkirurgiske klinikker som kan tilbyde dig en brystoperation, hvis det er det du er interesseret i.
De fleste steder i det offentlige system er det et krav at du skal være normalvægtig (BMI <25) for at blive tilbudt en brystoperation.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Emilie
Læge