Skarp jernlugt i blodet under menstruation..
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hejsa..
Hvorfor lugter ens menstruations blod så MEGET af jern?!
Jeg er meget sensitiv hvad lugte angår, men det her er virkelig så slemt at jeg er ved at kaste på når jeg går på toilettet, eller skal skifte bind.
Det er så slemt at jeg er ved at kaste op hver gang, må faktisk holde mig for næsen og trække vejret gennem munden!
Og så er der rimelig store slim "klumper" med når jeg tørrer mig... Eller på bindet..
Har ledt rundt på nettet, men kan intet finde... Så håber I kan svare på mit spørgsmål..
Venlig hilsen N.

Svar:
Hejsa
Tak for dine spørgsmål, jeg skal prøve at besvare dem så godt som muligt, selvom det noget af svaret godt kan lyde lidt klamt. Men det lyder da bestemt ubehageligt, som du får det lugten af menstruationsblodet.
Blodets celler "de røde blodlegemer" indeholder en stor del jern derfor lugter/smager blod generelt af jern. Jern bruger de røde blodlegemer som byggesten, så de kan fragte ilt rundt i kroppen.
Menstruationsblod består både af blod, men også af afstødt slimhinde fra livmoderen. I ugerne op til menstruationen forbereder livmoderen sig til en eventuel graviditet - det lyder meget gammeldags - men fra naturens side er vi skabt således. Inde i livmoderen, der er en lille hule, bliver slimhinden tyk og fyldt med blodkar, så et befrugtet æg kan sætte sig fast og få næring til at gro. Bliver ægget ikke befrugtet, sætter det sig ikke fast og slimhinden i livmoderen bliver afstødt. Det er denne samlede proces, der kaldes menstruationscyklus. Det betyder altså, at der både kommer blod og afstødt slimhinde ud i bindet - deraf klumperne.
Som opsamling er både jernlugt og slimklumper helt normalt og ikke farligt. Dog vil jeg, hvis lugten generer meget, bestemt anbefale at skifte bind ofte fx hver 3. time, da klumperne og blodet hele tiden er under nedbrydning og vil lugte mere og mere, jo længere man har bindet på, både sødt, kvalmt og af jern.
Med venlig hilsen
Eva