Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anne
13 år

Hey jeg ville bare spørge hvor høj jeg bliver? Er 1.65 og har lige fået menstruation?

Svar:

Hej Anne

Der er rigtig mange der gerne vil vide, hvor høje de ender med at blive, så kan godt forstå du er nysgerrig.

Det er selvfølgelig ikke noget man kan sige helt præcist, men der findes en formel, som de fleste er enige om, giver en rimelig idé om hvor høj du bliver når du er voksen.

Du skal tage din mors højde og lægge den sammen med din fars højde. Del tallet du får, med 2, og træk 6,5 cm fra.

Det tal du får nu, er din middelhøjde. Det vil sige den højde du bliver +/- 10 cm.

Nu ved jeg ikke hvor høje dine forældre er, men nu prøver jeg at lave et regnestykke ud fra nogle tilfældige tal, og så kan du selv sætte de rigtige tal ind.

  • Først lægger du dine forældre sammen ~ Mor 167 cm + far 181 cm = 348 cm
  • Så deler du resultatet ~ 348 cm delt med 2 = 174 cm
  • Og trækker fra ~ 174 cm minus 6,5 = 167,5 cm

De 167,5 cm er så din middelhøjde, men der kan være et udsving på 10 cm til begge sider.
Det betyder at din højde vil ende med at være et eller andet sted mellem 157,5 og 177,5 cm

Så du må lige finde dine forældres mål, og så igang med regnemaskinen :)

Varme hilsner Thea

Theas billede
Thea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål