bryster
brevkassespørgsmål af
Sille
14 år
Hej! Jeg er en pige på 14 og tænker på om det er almindeligt at piger har meget forskellig følelse i deres bryster. Det er jo desværre ikke rigtig noget man snakker med andre piger om, jeg gør i alt fald ikke. Så jeg ved kun fra mig og min veninde. Jeg synes ikke selv jeg rigtig har nogen følelse i mine bryster og mine brystvorter reagerer ikke rigtig. Jeg har mellemstore bryster. Men for min veninde betyder hendes bryster rigtig meget. Hun reagerer meget på og få dem æltet og hendes brystvorter bliver stive når man rører dem. Også når hun kommer spiller hendes bryster en stor rolle, der skal de helst æltes. Jeg er lidt ked af jeg ikke har samme følelse i mine bryster. Er det almindeligt det er så forskelligt? Min venindes bryster er lidt større end mine men ikke meget. knus fra sille

Svar:
Kære Sille,
Tak for dit brev! Det er sejt af dig, at du skriver her, især når det er noget, du synes er svært at tale med andre om - godt gået!
Du skriver, at der er stor forskel på, hvor følsom du og din veninde er på jeres bryster og brystvorter, og spørger om det er almindeligt. Jeg vil derfor skynde mig at sige, at det er helt almindeligt. Som mennesker er vi udstyret med forskellige erogene zoner rundt omkring på kroppen. En af dem er brysterne og brystvorterne. Der er stor forskel på, hvor følsomme vi er i de forskellige zoner. Nogle oplever stor nydelse ved at blive kærtegnet på bryster og brystvorter, mens andre ikke mærker så meget der, men måske i stedet nyder at blive kysset på halsen eller kærtegnet på inderlåret eller i armhulen eller et helt tredje sted. Vi er alle sammen forskellige, og det er forskelligt hvad vi tænder på, og hvor vi er mest følsomme og oplever størst nydelse ved at blive berørt, så der er bestemt ikke noget unormalt i, at du ikke reagerer på samme måde som din veninde på brysterne.
Når det så er sagt, kan man i et vist omfang træne sig op til, at blive mere følsom og opleve større nydelse. Som med alt andet gælder reglen, at "øvelse gør mester", og derfor kan det være en god idé, at prøve dig frem med forskellige teknikker og metoder. Måske er det et spørgsmål om, at du stadig er i gang med at lære dig selv og din krop at kende. Det tager tid at blive klog på sig selv og hvad man godt kan lide, og det er vigtigt at tage sig god tid, til at udforske og mærke efter hvad der føles godt og rart. Langt hen ad vejen handler det nemlig om, hvordan man bliver rørt og under hvilke omstændigheder. Måske har du brug for at blive rørt på en anden måde end din veninde har, måske har du brug for at blive rørt andre steder end din veninde har eller måske er det bare nogle helt andre ting du tænder på, end din veninde gør. Uanset hvad er det vigtigt, at du udforsker dig selv, lytter til dig selv, og mærker efter hvad det er DU godt kan lide. Måske er det det samme som din veninde, måske er det noget andet. Begge dele er lige normalt. For ligeså mange forskellige mennesker som der er, ligeså mange forskellige præferencer er der.
Jeg håber du kan bruge svaret!
De bedste hilsner,
Stine