Mens og ved ikke hvad jeg skal gøre
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg er en pige på 12 år, jeg har mens og skal til idræt og svømning, jeg ved ikke hvordan jeg skal skifte bukser til idræts bukser uden folk kan se mit bind, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil overhovdet ikke have at min lære finder ud af det. Til svømning ved jeg heller ikke hvad jeg skal sige jeg siger bare tit at jeg har “glemt mit svømmetøj” men har sagt det så mange gange nu at min lære bliver meget sur og ikke tror på mig det skal lige siges at min idræt og svømme lære er en mand så har overhovdet ikke lyst til at fortælle det til ham håber i kan hjælpe Mvh pige på 12

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt naturligt at have menstruation, når man er en pige på 12 år, som du er. De fleste piger får menstruation i alderen 10-14 år, når kroppen er ved at gå i puberteten, så der er du helt normal. Det er også normalt at have lidt svært ved at snakke om menstruation. Mange piger på din alder kan synes, det er pinligt at snakke med andre om.
Du skriver det ikke direkte, men jeg forstår det sådan, at du ikke vil have, at de andre piger i omklædningsrummet ser, at du har menstruation og derfor har bind i trusserne. Nogle gange kan man godt have følelsen af, at alle kigger på én - især når man ikke vil have det. Men måske de andre piger også har travlt med at fokusere på sig selv og derfor ikke ser på dig? Måske nogle af dem har fået menstruation, uden du ved det og har det på samme måde som dig. Nogle gange man kan godt føle, at man står fuldstændig alene med et problem. Men det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det ikke er pinligt at have menstruation. Det er heller ikke pinligt, hvis de andre piger ser, at du har et bind i trusserne. Det kommer til at ske for alle før eller siden. Nogle piger synes faktisk, det er pinligt at være den sidste i klassen, der får menstruation. Måske nogle af dine klassekammerater er kede af, at de ikke har fået det endnu og tænker “hvornår bliver det min tur?”
Du spørger, hvordan du skal skifte bukser til idrætsbukser uden folk kan se dit bind. En mulighed er, at du bruger bind uden vinger. Så er det ikke helt så tydeligt. Det kunne også være en mulighed at bruge tampon i stedet for bind. Det kan man ikke se på samme måde som et bind. Der hænger en lille snor ned fra tamponen, som kan ligge i trusserne. Nogle kan dog synes, det er lidt svært at bruge tampon. Hvis du har lyst til at prøve at bruge det, skal du huske at skifte det ofte. Du kan måske også klæde om på et toilet, hvis du har mulighed for det. Så kan de andre i hvert fald ikke se dit bind.
Nu har jeg givet dig nogle råd til, hvad du kan gøre i omklædningsrummet, når du har menstruation.
Du skriver også i din besked, at du overhovedet ikke vil have, at din lærer finder ud af, at du har menstruation. Derfor lyver du for ham. Jeg kan godt forstå, det kan være lidt svært at fortælle det til din lærer. Og det gør det ikke nemmere, at han er en mand, der ikke selv har prøvet at have menstruation. Du tænker måske, at han ikke ved noget om det, fordi han er en mand. Det er jeg sikker på, han gør. Du er hverken den første eller sidste elev, han har, der står i den situation. Det har han helt sikkert oplevet før. Så jeg er sikker på, at han har forståelse for det, hvis han hører, hvorfor du så tit “glemmer” dit svømmetøj. Så vil du nok også opleve, at han ikke længere er sur på dig, og det tænker jeg vil være rart for dig. Så jeg vil helt klart anbefale dig at finde en måde at få det sagt til din lærer.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, om du mon har snakket med nogle om, at du har menstruation? Måske du kan få hjælp af din mor eller en anden person, du føler dig tryg ved. Du kan fx få din mor til at skrive en besked til din lærer, når du har menstruation. På den måde skal du ikke selv fortælle din lærer det, og du har en god grund til ikke at være med til svømning.
Jeg håber, det besvarer dine spørgsmål. Husk at du altid kan skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Venlig hilsen Matilde